2D-pelidemon tekeminen Defold-pelimoottorilla
Vilhunen, Laura (2017)
Vilhunen, Laura
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054200
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on luoda kaksiulotteinen teknillinen pelidemo vielä kehitysvaiheessa olevalla Defold-pelimoottorilla, samalla tutustuen pelimoottorin taustoihin, pelintekomekaniikkoihin ja muokkausohjelmistoon. Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, ja aihe valittiin oman mielenkiinnon mukaan.
Ihan ensimmäiseksi opinnäytetyön raportissa käydään läpi kolmea eri pelimoottoria, joita yleisesti käytetään kaksiulotteisten pelien kehittämiseen. Näitä ovat Game Maker: Studio, Clickteam Fusion ja Unity. Nämä kolme pelimoottoria esitellään pintaraapaisulla kertoen nopeasti taustoista, käytettävistä koodikielistä ja pelintekomekaniikoista. Lisäksi vertaillaan pelimoottorien eri versioita ominaisuuksien ja hintojen kannalta. Lopulta kuitenkin päädyttiin Defoldiin sen täyden ilmaisuuden ja uuteen pelimoottoriin tutustumisen halun vuoksi.
Seuraavaksi käsitellään itse Defold-pelimoottoria teoriapohjalta. Aluksi käydään läpi pelimoottorin taustaa tarkemmin kuin edellisiä pelimoottoreita. Lisäksi kerrotaan pelimoottorin ominaisuuksista ja mille alustoille sitä on saatavilla. Osion ensimmäisessä kappaleessa mainitaan myös tuetut tiedostomuodot. Tämän jälkeen selitetään lyhyesti pelimoottorin omistajasta Kingistä, joka osti Defoldiin oikeudet. Tämän jälkeen käydään läpi pelimoottorin muokkainohjelmiston käyttöliittymää kohtuutarkasti tärkeimpien työkalujen osalta. Lopuksi tämä osio käsittelee lyhyesti Lua-koodikieltä taustoineen.
Kolmas osio on omistettu tämän opinnäytetyön pelidemon teon selittämiselle hyvin tarkasti vaihe vaiheelta. Ensimmäiseksi kerrotaan pelidemon konseptista, joka on hyvin yksinkertainen tasohyppely, jossa pelattavana hahmona käytetään pöllönpoikasta. Sitten selitetään peliprojektin luomisesta, kentän rakentamisesta ja lopuksi hahmon luomisesta. Hahmolle luodaan myös skripti, joka käydään läpi pala palalta. Lopuksi kootaan pelidemo yhteen pakettiin.
Lopputuloksena on pelidemo, jossa pöllönpoikanen pystyy liikkumaan ja hyppimään mobiilinäytölle sopivalla alueella. Pelidemolle ehdotetaan sitten jatkokehitysmahdollisuuksiksi satunnaisesti ilmestyvät tasanteet ja kentän lopun teko. Lopulta pohditaan opinnäytetyön kulkua ja mikä olisi voinut mennä paremmin. Opinnäytetyön kanssa oli aikatauluongelmia, joista kuitenkin päästiin loppua kohden ylitse. Kehitystyö tulee todennäköisimmin jatkumaan harrastusmielessä.
Ihan ensimmäiseksi opinnäytetyön raportissa käydään läpi kolmea eri pelimoottoria, joita yleisesti käytetään kaksiulotteisten pelien kehittämiseen. Näitä ovat Game Maker: Studio, Clickteam Fusion ja Unity. Nämä kolme pelimoottoria esitellään pintaraapaisulla kertoen nopeasti taustoista, käytettävistä koodikielistä ja pelintekomekaniikoista. Lisäksi vertaillaan pelimoottorien eri versioita ominaisuuksien ja hintojen kannalta. Lopulta kuitenkin päädyttiin Defoldiin sen täyden ilmaisuuden ja uuteen pelimoottoriin tutustumisen halun vuoksi.
Seuraavaksi käsitellään itse Defold-pelimoottoria teoriapohjalta. Aluksi käydään läpi pelimoottorin taustaa tarkemmin kuin edellisiä pelimoottoreita. Lisäksi kerrotaan pelimoottorin ominaisuuksista ja mille alustoille sitä on saatavilla. Osion ensimmäisessä kappaleessa mainitaan myös tuetut tiedostomuodot. Tämän jälkeen selitetään lyhyesti pelimoottorin omistajasta Kingistä, joka osti Defoldiin oikeudet. Tämän jälkeen käydään läpi pelimoottorin muokkainohjelmiston käyttöliittymää kohtuutarkasti tärkeimpien työkalujen osalta. Lopuksi tämä osio käsittelee lyhyesti Lua-koodikieltä taustoineen.
Kolmas osio on omistettu tämän opinnäytetyön pelidemon teon selittämiselle hyvin tarkasti vaihe vaiheelta. Ensimmäiseksi kerrotaan pelidemon konseptista, joka on hyvin yksinkertainen tasohyppely, jossa pelattavana hahmona käytetään pöllönpoikasta. Sitten selitetään peliprojektin luomisesta, kentän rakentamisesta ja lopuksi hahmon luomisesta. Hahmolle luodaan myös skripti, joka käydään läpi pala palalta. Lopuksi kootaan pelidemo yhteen pakettiin.
Lopputuloksena on pelidemo, jossa pöllönpoikanen pystyy liikkumaan ja hyppimään mobiilinäytölle sopivalla alueella. Pelidemolle ehdotetaan sitten jatkokehitysmahdollisuuksiksi satunnaisesti ilmestyvät tasanteet ja kentän lopun teko. Lopulta pohditaan opinnäytetyön kulkua ja mikä olisi voinut mennä paremmin. Opinnäytetyön kanssa oli aikatauluongelmia, joista kuitenkin päästiin loppua kohden ylitse. Kehitystyö tulee todennäköisimmin jatkumaan harrastusmielessä.