Sekatekniikasta valokuvaan omaa luovaa ilmaisua tutkimalla
Rinnet-Liius, Anne (2017)
Rinnet-Liius, Anne
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054273
Tiivistelmä
Taiteilijat tunnetaan usein toistuvasta samankaltaisesta ilmaisutavastaan. Tutkimukseni tarkoitus oli löytää oma kuvallinen ilmaisutapani, jota voisin toistaa ja
kehittää. Olen kokeillut monenlaisia kuvan tekemisen tapoja, mutta koulutuksenkaan
aikana ei noussut mitään erityistä tekemisen tapaa esille, jonka olisin voinut
tuntea heti omakseni. Halusin tutkia nyt itseäni ja tekemistäni. Tutkimuksen alkuun
pääsin analysoimalla aikaisempia projektejani. Vertasin itseäni Jouko Puraseen,
jolla on mielestäni joitakin yhtäläisyyksiä kanssani.
Otin mukaan sekatekniikan menettelytapoja, koska sekatekniikka eri muodoissaan
on ollut mielestäni aina kiinnostavaa ja olen myös käyttänyt sen joitakin osaalueita
aikaisemmissa töissäni. Sekatekniikka aihealueena on lähes rajaton. Rajasin
tutkimukseen työskentelymenetelmiä, joissa on käytetty valokuvaa jossain
vaiheessa teoksen tekemistä. Valokuva on aina ollut tärkeä osa tekemistäni. Käytin
myös uusia taiteen tekemisen välineitä, kuten digitaalista kuvaa ja kuvankäsittelyä.
Viime syksynä tarvitsin useita töitä, koska minulla oli näyttely. Vaikka olin tehnyt
monia sekatekniikan kokeiluja, päädyin kuitenkin valokuvaan ja valokuvateoksiin,
fotomontaaseihin, jotka luontuivat minulle parhaiten, kun tarvittiin nopeata
suoritusta. Etsin tekniikkaa, jota voisin toistaa, niin kuin monet taiteilijat tekevät.
Päädyin valokuvaan ja fotomontaaseihin, myös kuvien yhdisteleminen erilaisin
tavoin voisi olla ilmaisukeinoni.
kehittää. Olen kokeillut monenlaisia kuvan tekemisen tapoja, mutta koulutuksenkaan
aikana ei noussut mitään erityistä tekemisen tapaa esille, jonka olisin voinut
tuntea heti omakseni. Halusin tutkia nyt itseäni ja tekemistäni. Tutkimuksen alkuun
pääsin analysoimalla aikaisempia projektejani. Vertasin itseäni Jouko Puraseen,
jolla on mielestäni joitakin yhtäläisyyksiä kanssani.
Otin mukaan sekatekniikan menettelytapoja, koska sekatekniikka eri muodoissaan
on ollut mielestäni aina kiinnostavaa ja olen myös käyttänyt sen joitakin osaalueita
aikaisemmissa töissäni. Sekatekniikka aihealueena on lähes rajaton. Rajasin
tutkimukseen työskentelymenetelmiä, joissa on käytetty valokuvaa jossain
vaiheessa teoksen tekemistä. Valokuva on aina ollut tärkeä osa tekemistäni. Käytin
myös uusia taiteen tekemisen välineitä, kuten digitaalista kuvaa ja kuvankäsittelyä.
Viime syksynä tarvitsin useita töitä, koska minulla oli näyttely. Vaikka olin tehnyt
monia sekatekniikan kokeiluja, päädyin kuitenkin valokuvaan ja valokuvateoksiin,
fotomontaaseihin, jotka luontuivat minulle parhaiten, kun tarvittiin nopeata
suoritusta. Etsin tekniikkaa, jota voisin toistaa, niin kuin monet taiteilijat tekevät.
Päädyin valokuvaan ja fotomontaaseihin, myös kuvien yhdisteleminen erilaisin
tavoin voisi olla ilmaisukeinoni.