Opiskelijoiden tuottaman moniammatillisen ryhmäkuntoutuksen toimintamalli : Kehittämistyö Espoon sairaalalle
Hirvi, Minna; Auvinen, Sari (2017)
Hirvi, Minna
Auvinen, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054265
Tiivistelmä
Nykypäivänä yhteiskunnan ja sosiaalisen hyvinvoinnin kehittyminen on johtanut siihen, että kuntoutusta toteutetaan entistä enemmän ryhmämuotoisena. Ryhmämuotoinen kuntoutus mahdollistaa vertaistuen ja on järkevä tapa hyödyntää olemassa olevia resursseja. Moniammatillinen yhteistyö on oikein toteutettuna kustannustehokasta sekä vaikuttavaa, mutta toimiakseen se edellyttää koko henkilöstön sitoutumista ja motivoitumista uusien ajatusmallien, asenteiden ja toimintatapojen oppimiseen. Ryhmämuotoinen kuntoutus ja moniammatillinen yhteistyö ovat ajankohtaisia teemoja sosiaali- ja terveysalalla ja moniammatillisesti toteutetuista ryhmäkuntoutuksen interventioista on joidenkin potilasryhmien kohdalla saatu rohkaisevia tuloksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää oppilaitosten ja Espoon sairaalan välistä yhteistyötä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää opiskelijoiden tuottaman ryhmäkuntoutuksen toteuttamista. Opinnäytetyön tehtävänä oli luoda Espoon sairaalaan moniammatillinen ryhmäkuntoutuksen toimintamalli opiskelijoiden tuottaman kuntoutuksen avuksi.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa sovellettiin kehittävän työntutkimuksen mallia. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu ryhmämuotoisesta kuntoutuksesta, ryhmänohjauksesta sekä moniammatillisesta yhteistyöstä. Viitekehys perustuu tutkittuun tietoon, joka opinnäytetyössä yhdistettiin aiempiin kokemuksiin opiskelijoiden tuottamasta ryhmäkuntoutuksesta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun ja Espoon sairaalan kanssa liittyen Espoon sairaala oppilaitosyhteistyö -hankkeeseen. Hankkeesta nousi tarve kuntoutuksen toimintamallille, jota on mahdollista toteuttaa sosiaali- ja terveysalan oppilaitosten ja organisaation yhteistyönä. Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena on toimintamalli, joka esitetään prosessikaaviona sähköisessä ja paperisessa muodossa. Mallin suunnittelu ja toteutusprosessi on kuvattu työssä.
Toimintamallin arviointi tapahtui keräämällä palautetta työelämän edustajan, oppilaitoksen edustajan ja opiskelijan näkökulmista. Toimintamallin toimivuutta arvioitiin hypoteettisesti, sillä mallin käyttöönotto tapahtuu vasta opinnäytetyön julkaisun jälkeen. Saadun palautteen perusteella toimintamalli vastaa työelämän tarpeisiin ja se on sovellettavissa sairaalan lisäksi moneen muuhun toimintaympäristöön. Malli tarjoaa henkilökunnalle tietoa ja voi auttaa sekä henkilökuntaa että opiskelijoita sitoutumaan ja osallistumaan toimintaan paremmin. Malli ohjaa toimintaa potilaslähtöisemmäksi ja voi auttaa potilaiden motivoimisessa kuntoutukseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää oppilaitosten ja Espoon sairaalan välistä yhteistyötä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää opiskelijoiden tuottaman ryhmäkuntoutuksen toteuttamista. Opinnäytetyön tehtävänä oli luoda Espoon sairaalaan moniammatillinen ryhmäkuntoutuksen toimintamalli opiskelijoiden tuottaman kuntoutuksen avuksi.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa sovellettiin kehittävän työntutkimuksen mallia. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu ryhmämuotoisesta kuntoutuksesta, ryhmänohjauksesta sekä moniammatillisesta yhteistyöstä. Viitekehys perustuu tutkittuun tietoon, joka opinnäytetyössä yhdistettiin aiempiin kokemuksiin opiskelijoiden tuottamasta ryhmäkuntoutuksesta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun ja Espoon sairaalan kanssa liittyen Espoon sairaala oppilaitosyhteistyö -hankkeeseen. Hankkeesta nousi tarve kuntoutuksen toimintamallille, jota on mahdollista toteuttaa sosiaali- ja terveysalan oppilaitosten ja organisaation yhteistyönä. Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena on toimintamalli, joka esitetään prosessikaaviona sähköisessä ja paperisessa muodossa. Mallin suunnittelu ja toteutusprosessi on kuvattu työssä.
Toimintamallin arviointi tapahtui keräämällä palautetta työelämän edustajan, oppilaitoksen edustajan ja opiskelijan näkökulmista. Toimintamallin toimivuutta arvioitiin hypoteettisesti, sillä mallin käyttöönotto tapahtuu vasta opinnäytetyön julkaisun jälkeen. Saadun palautteen perusteella toimintamalli vastaa työelämän tarpeisiin ja se on sovellettavissa sairaalan lisäksi moneen muuhun toimintaympäristöön. Malli tarjoaa henkilökunnalle tietoa ja voi auttaa sekä henkilökuntaa että opiskelijoita sitoutumaan ja osallistumaan toimintaan paremmin. Malli ohjaa toimintaa potilaslähtöisemmäksi ja voi auttaa potilaiden motivoimisessa kuntoutukseen.