SAMAN KATON ALLA : Neuvolan ja kolmannen sektorin asiakaslähtöinen yhteistyömalli lapsiperheiden hyvinvointipalveluissa
Heikkilä, Anu (2017)
Heikkilä, Anu
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054262
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää neuvolan asiakkaiden käsityksiä nykyisestä neuvolatoiminnasta ja tulevan perhekeskustoiminnan kehittämisestä. Tulosten pohjalta kehitettiin asiakaslähtöinen yhteistyömalli neuvolan ja kolmannen sektorin välille. Tavoitteena oli, että mallia hyödyntämällä asiakkaiden osallisuus perhekeskustoiminnan kehittämisessä lisääntyy. Mallin avulla tuetaan myös perhekeskuksen ja kolmannen sektorin asiakaslähtöistä yhteistyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin neuvolapalvelujen asiakkailta (n=7) teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin yhtenä ryhmähaastatteluna ja kahtena yksilöhaastatteluna. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan asiakkaat olivat tyytyväisiä neuvolapalveluiden nykytilaan, mutta suhtautuivat positiivisesti suunnitelmiin perhekeskuksen perustamisesta. Nykyisen neuvolatoiminnan hyvät asiat liittyivät asiakaslähtöisyyden toteutumiseen, kuten terveydenhoitajan ja asiakkaan kohtaamiseen, palvelujen saavutettavuuteen ja koko perheen tasavertaiseen huomioimiseen. Asiakkaiden toiveet tulevan perhekeskustoiminnan kehittämisestä koskivat perhekeskusta, palvelujen saavutettavuutta ja työmuotojen kehittämistä. Asiakkaat olivat halukkaita osallistumaan palveluiden kehittämiseen jatkossakin. Heidän mukaansa hyviä osallistumismenetelmiä olivat neuvolakäyntien yhteydessä toteutetut lyhyet kyselyt, terveydenhoitajan kysymä palaute ja asiakkaiden yhteiset ideointituokiot.
Ohjausryhmä valitsi tulosten pohjalta kehittämistehtävän aiheeksi neuvolan ja kolmannen sektorin yhteistyön kehittämisen. Yhteistyön kehittämiseksi järjestettiin yhteistyöpalavereja, joihin osallistui neuvolan ja asiakkaiden lisäksi kolmannen sektorin toimijoita. Yhteistyöpalavereissa ideoitiin asiakaslähtöinen neuvolan ja kolmannen sektorin yhteistyömalli, joka otettiin käyttöön opinnäytetyöprosessin aikana.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että yhteistyömalli mahdollistaa asiakkaiden osallisuuden lisääntymisen perhekeskustoiminnan kehittämisessä ja neuvolan ja kolmannen sektorin asiakaslähtöisen yhteistyön. Esimiesten tulee sitoutua yhteistyömallin toteuttamiseen ja antaa resursseja yhteistyön eri osapuolille. Yhteistyömallia voidaan hyödyntää tulevan perhekeskustoiminnan kehittämisessä ja laajemminkin asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin neuvolapalvelujen asiakkailta (n=7) teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin yhtenä ryhmähaastatteluna ja kahtena yksilöhaastatteluna. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan asiakkaat olivat tyytyväisiä neuvolapalveluiden nykytilaan, mutta suhtautuivat positiivisesti suunnitelmiin perhekeskuksen perustamisesta. Nykyisen neuvolatoiminnan hyvät asiat liittyivät asiakaslähtöisyyden toteutumiseen, kuten terveydenhoitajan ja asiakkaan kohtaamiseen, palvelujen saavutettavuuteen ja koko perheen tasavertaiseen huomioimiseen. Asiakkaiden toiveet tulevan perhekeskustoiminnan kehittämisestä koskivat perhekeskusta, palvelujen saavutettavuutta ja työmuotojen kehittämistä. Asiakkaat olivat halukkaita osallistumaan palveluiden kehittämiseen jatkossakin. Heidän mukaansa hyviä osallistumismenetelmiä olivat neuvolakäyntien yhteydessä toteutetut lyhyet kyselyt, terveydenhoitajan kysymä palaute ja asiakkaiden yhteiset ideointituokiot.
Ohjausryhmä valitsi tulosten pohjalta kehittämistehtävän aiheeksi neuvolan ja kolmannen sektorin yhteistyön kehittämisen. Yhteistyön kehittämiseksi järjestettiin yhteistyöpalavereja, joihin osallistui neuvolan ja asiakkaiden lisäksi kolmannen sektorin toimijoita. Yhteistyöpalavereissa ideoitiin asiakaslähtöinen neuvolan ja kolmannen sektorin yhteistyömalli, joka otettiin käyttöön opinnäytetyöprosessin aikana.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että yhteistyömalli mahdollistaa asiakkaiden osallisuuden lisääntymisen perhekeskustoiminnan kehittämisessä ja neuvolan ja kolmannen sektorin asiakaslähtöisen yhteistyön. Esimiesten tulee sitoutua yhteistyömallin toteuttamiseen ja antaa resursseja yhteistyön eri osapuolille. Yhteistyömallia voidaan hyödyntää tulevan perhekeskustoiminnan kehittämisessä ja laajemminkin asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä.