Tuotteen kustannukset ja hinnoittelu: Case Yritys X Ky
Hokkanen, Anni-Kaisa (2017)
Hokkanen, Anni-Kaisa
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104513
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Yritys X:n uuden tuotteen kustannukset sekä tuotteelle sopiva hinta. Työ koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja tutkimusosiosta eli empiriasta. Viitekehyksessä käsitellään kustannuksien, kustannuslaskennan ja hinnoitte-lun teorioita.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruu-menetelminä siinä käytettiin havainnointia sekä Yritys X:n omistajalle tehtyjä haastatteluja. Tutkimuksen empiirinen osio on tässä työssä jaettu kolmeen päälukuun.
Aluksi tuotteen kustannuksia lähdettiin selvittämään työvaiheittain. Sen jälkeen pystyttiin selvittämään tuotteen yksikkökustannukset. Kun tuotteen kustannusrakenne oli selvillä, pystyttiin suorittamaan kustannusperusteiset hinnoittelulaskelmat. Tuotteen hinnan selvit-tämisessä käytettiin omakustannus- eli voittolisähinnoittelua.
Tutkimuksessa selvitettiin Yritys X:n uuden tuotteen kustannusrakenne sekä yksikkökus-tannukset. Lisäksi tuotteen kustannusrakenteen perusteella selvitettiin tuotteelle tuotteen kustannukset kattava hinta. Tutkimuksen laskelmien perusteella yrittäjä sai tärkeää tietoa uuden tuotteen kustannuksista. Tietojen avulla yrityksen on helpompi tehdä tuotteeseen liittyviä päätöksiä tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruu-menetelminä siinä käytettiin havainnointia sekä Yritys X:n omistajalle tehtyjä haastatteluja. Tutkimuksen empiirinen osio on tässä työssä jaettu kolmeen päälukuun.
Aluksi tuotteen kustannuksia lähdettiin selvittämään työvaiheittain. Sen jälkeen pystyttiin selvittämään tuotteen yksikkökustannukset. Kun tuotteen kustannusrakenne oli selvillä, pystyttiin suorittamaan kustannusperusteiset hinnoittelulaskelmat. Tuotteen hinnan selvit-tämisessä käytettiin omakustannus- eli voittolisähinnoittelua.
Tutkimuksessa selvitettiin Yritys X:n uuden tuotteen kustannusrakenne sekä yksikkökus-tannukset. Lisäksi tuotteen kustannusrakenteen perusteella selvitettiin tuotteelle tuotteen kustannukset kattava hinta. Tutkimuksen laskelmien perusteella yrittäjä sai tärkeää tietoa uuden tuotteen kustannuksista. Tietojen avulla yrityksen on helpompi tehdä tuotteeseen liittyviä päätöksiä tulevaisuudessa.