Liukkaudentorjunta talvikunnossapidossa
Oravasaari, Toni (2017)
Oravasaari, Toni
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704074438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704074438
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin talvikunnossapidon kehityskeinoja erityisesti liukkaudentorjunnan osalta. Liukkaudentorjunnasta käytiin läpi teoriapohjaa suolauksesta,hiekoituksesta ja karhennuksesta. Osana opinnäytetyötä tehtiin uuden hiekoitusmateriaalin kokeilu, joka parantaisi liukkaudentorjuntaa myös alemman hoitoluokan teillä. Alemman hoitoluokan teillä ajankohtaisena ongelmana on ollut uraisuus sekä liukkaus, sillä nykyinen hiekoitusmateriaali ei ole pitkäkestoinen.
Parannuskeinojen selvittämiseksi käytettiin pääasiassa Liikenneviraston ja Tiehallinnon tekemiä selvityksiä sekä menetelmätietoa. Työmenetelmien perustana käytettiin Liikenneviraston ja ELY-keskuksen asettamia talvihoidon laatuvaatimuksia. Hiekoitusmateriaalikokeilu tehtiin käyttäen pohjana materiaalitietoja SSAB Raahen tehtaalta. Opinnäytetyötä tehdessäni haastattelin vankan kokemuksen
omaavia Destian työmaapäälliköitä lisäinformaation saamiseksi.
Eniten liukkaudentorjuntaan vaikuttaa muuttuvat keliolosuhteet. Kehittäminen tulee tapahtua pääasiassa olosuhteita havaitsevien laitteiden lisäämisellä ja kehittämisellä. Alemman hoitoluokan tiestöllä tehty hiekoituskokeilu antoi mahdollisuuksia lisätutkimuksille, sillä uusi hiekoitusmateriaali on pitkäkestoisempi kuin nykyisin käytössä oleva hiekoitusmateriaali. Liukkaudentorjunnalla turvataan tienkäyttäjien liikkumista ja sitä kehitetään jatkuvasti eteenpäin.
Parannuskeinojen selvittämiseksi käytettiin pääasiassa Liikenneviraston ja Tiehallinnon tekemiä selvityksiä sekä menetelmätietoa. Työmenetelmien perustana käytettiin Liikenneviraston ja ELY-keskuksen asettamia talvihoidon laatuvaatimuksia. Hiekoitusmateriaalikokeilu tehtiin käyttäen pohjana materiaalitietoja SSAB Raahen tehtaalta. Opinnäytetyötä tehdessäni haastattelin vankan kokemuksen
omaavia Destian työmaapäälliköitä lisäinformaation saamiseksi.
Eniten liukkaudentorjuntaan vaikuttaa muuttuvat keliolosuhteet. Kehittäminen tulee tapahtua pääasiassa olosuhteita havaitsevien laitteiden lisäämisellä ja kehittämisellä. Alemman hoitoluokan tiestöllä tehty hiekoituskokeilu antoi mahdollisuuksia lisätutkimuksille, sillä uusi hiekoitusmateriaali on pitkäkestoisempi kuin nykyisin käytössä oleva hiekoitusmateriaali. Liukkaudentorjunnalla turvataan tienkäyttäjien liikkumista ja sitä kehitetään jatkuvasti eteenpäin.