Optimalt på Optima : En kvalitativ studie om Optimas nya övnings- och undervisningssalong ur studerandes synvinkel
Sundvik, Jenna-Mari (2017)
Sundvik, Jenna-Mari
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104554
Tiivistelmä
Syftet med denna studie är att utvärdera Optimas nya övnings och undervisningssalong ur studerandes inlärningssynvinkel, för att kunna förbättra verksamheten. Samt att ta reda på om salongens fysiska miljö bidrar till goda arbets och inlärningsmöjligheter för studerande. Studien är till nytta för studeranden, organisationen, andra utbildningsaktörer samt salongens kunder.
Resultatet visar att det är viktigt att studerande känner sig motiverade till sina studier för att nå god inlärning. Studerande känner sig motiverade av studierna i den nya salongen på grund av nya arbetsmetoder och mera frihet att påverka sin egen arbetsmiljö. Studerande upplever att de har en god arbetsmiljö där de kan utöva sitt kommande yrke. Övnings och undervisningssalongen ger studerande goda förutsättningar att arbeta ergonomiskt. I en del av salongens utrymmen finns fortfarande utvecklingspotential. The purpose of this study is to evaluate the Optima's new exercise and teaching salon of student learning point of view, in order to improve operations. And to find out about the salon's physical environment contributes to good working and learning opportunities for students. The study is for the benefit of students, organization, other vocational schools and the salon's customers.
The result shows that it is important that students feel motivated to their studies in order to achieve good learning. Students are motivated by studies in the new salon because of new working methods and more freedom to influence their own working environment. Students feel they have a good working environment where they can practice their future profession. Practice and teaching salon gives students a good position to work ergonomically. In one part of the salon's space is still potential for development.
Resultatet visar att det är viktigt att studerande känner sig motiverade till sina studier för att nå god inlärning. Studerande känner sig motiverade av studierna i den nya salongen på grund av nya arbetsmetoder och mera frihet att påverka sin egen arbetsmiljö. Studerande upplever att de har en god arbetsmiljö där de kan utöva sitt kommande yrke. Övnings och undervisningssalongen ger studerande goda förutsättningar att arbeta ergonomiskt. I en del av salongens utrymmen finns fortfarande utvecklingspotential.
The result shows that it is important that students feel motivated to their studies in order to achieve good learning. Students are motivated by studies in the new salon because of new working methods and more freedom to influence their own working environment. Students feel they have a good working environment where they can practice their future profession. Practice and teaching salon gives students a good position to work ergonomically. In one part of the salon's space is still potential for development.