Laatukäsikirja autokorjaamolle
Gröhn, Kim (2017)
Gröhn, Kim
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064340
Tiivistelmä
Projektin tavoitteena on tehdä yritykselle oma, mutta Autoalan keskusliiton laatustandardeja mukaileva laatukäsikirja, jossa on kuvattu kaikki toimintaan liittyvät prosessit. Valmiista laatukäsikirjasta pystytään tarkkailemaan, mitkä asiat ovat kunnossa ja nähdään, mitä prosesseja tarvitsee kehittää. Laatuoh-jelma laaditaan AKL -standardin mukaan ja tavoitteena on asiakaslähtöinen laadun parantaminen eli palvelun laadun varmistaminen, jatkuva parantaminen, laatupoikkeamien ennalta ehkäisy ja korkea asiakastyytyväisyys.
Työ jakautuu teoria- ja toteutusvaiheeseen. Teoriaosuudessa käytiin erilaisia laatujärjestelmiä läpi sekä tarkasteltiin laatua yleisesti. Toteutusvaihe aloitettiin perehtymällä tarkoin siihen, mitä yritys haluaa työstä irti ja mitä he haluavat sillä saavuttaa. Kun työn tarkka kuvaus sekä sen rajaukset olivat selvät, alkoi toteutuksen suunnittelu. Työn aikana kirjattiin jokainen yrityksen prosessi tarkkaan ylös, jonka jälkeen jokaista prosessia jalostettiin kohderyhmän kanssa. Pitkän pohtimisen ja keskustelun jälkeen päädyttiin yrityksen johdon kanssa lopputulokseen, jossa räätälöidään heidän jo olemassa oleviin toimintatapoihin, mutta laatustandardeihin ja laatupalkintokriteeristöihin perustuva laatukäsikirja.
Laaditun laatukäsikirjan mukaan toimintatavat jalkautetaan yhtenäisinä koko yritykseen ja näin saadaan yhtiölle ns. yhteinen tapa toimia. Projekti rajattiin vain laatukäsikirjan tekoon. Käsikirjan käyttöönotto, koulutus, päivittäminen sekä tarkkailu jäävät yrityksen hoidettavaksi.
Työ jakautuu teoria- ja toteutusvaiheeseen. Teoriaosuudessa käytiin erilaisia laatujärjestelmiä läpi sekä tarkasteltiin laatua yleisesti. Toteutusvaihe aloitettiin perehtymällä tarkoin siihen, mitä yritys haluaa työstä irti ja mitä he haluavat sillä saavuttaa. Kun työn tarkka kuvaus sekä sen rajaukset olivat selvät, alkoi toteutuksen suunnittelu. Työn aikana kirjattiin jokainen yrityksen prosessi tarkkaan ylös, jonka jälkeen jokaista prosessia jalostettiin kohderyhmän kanssa. Pitkän pohtimisen ja keskustelun jälkeen päädyttiin yrityksen johdon kanssa lopputulokseen, jossa räätälöidään heidän jo olemassa oleviin toimintatapoihin, mutta laatustandardeihin ja laatupalkintokriteeristöihin perustuva laatukäsikirja.
Laaditun laatukäsikirjan mukaan toimintatavat jalkautetaan yhtenäisinä koko yritykseen ja näin saadaan yhtiölle ns. yhteinen tapa toimia. Projekti rajattiin vain laatukäsikirjan tekoon. Käsikirjan käyttöönotto, koulutus, päivittäminen sekä tarkkailu jäävät yrityksen hoidettavaksi.