HOITO- JA PALVELUSUUNNITELMA OSANA PÄIVÄKESKUKSEN LAADUKASTA ASIAKASTYÖTÄ : Hoito- ja palvelusuunnitelmalomakkeen kehittäminen Muhoksen päiväkeskukseen
Jaurakkajärvi, Merja (2017)
Jaurakkajärvi, Merja
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124664
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Tekijä: Merja Jaurakkajärvi
Opinnäytetyön nimi: HOITO- JA PALVELUSUUNNITELMA OSANA PÄIVÄKESKUKSEN LAADUKASTA ASIAKASTYÖTÄ.
Hoito- ja palvelusuunnitelmalomakkeen kehittäminen Muhoksen päiväkeskukseen.
Työn ohjaaja: Kaija Bakala & Seija Kokko
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2017 Sivumäärä: 37 + 9
Opinnäytetyöni on kehittämishanke, jonka lyhyen aikavälin tavoitteena oli tuottaa Muhoksen kunnan vanhuspalveluihin päiväkeskuksen asiakkaille suunnattu hoito- ja palvelusuunnitelmalomake. Kehittämishankkeeni pitkän aikavälin tavoitteita ovat päiväkeskusasiakkaiden toimintakyvyn ja toimijuuden tukeminen asiakkaiden omat voimavarat huomioiden, sekä asiakkaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen ja turvaaminen laadukkaan hoito-ja palvelusuunnitelman avulla. Tämän opinnäytetyöni tarve lähti työelämästä ja lakeihin pohjaten. Kehittämishankkeen toimeksiantaja on Muhoksen kunnan vanhuspalvelut ja kehittämishankkeen kohteena on Muhoksen päiväkeskuksen asiakaspalvelu.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, kehittämistyön raportoinnista ja tuotoksena syntyneestä hoito- ja palvelusuunnitelmalomakkeesta. Tietoperustassa käsitellään ikäihmisen toimintakykyä ja toimijuutta sekä perehdytään hoito- ja palvelusuunnitelmaan osana kuntouttavaa ja ennaltaehkäisevää vanhustyötä, jonka tavoitteena on mahdollisimman maksimaalinen asiakkaan voimaantuminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Muhoksen päiväkeskukseen hoito-ja palvelusuunnitelmalomake huomioiden asiakaslähtöisyys sekä käyttäjäystävällisyys. Kehittämismenetelminä olivat aivoriihi-tyyppinen työskentely työyhteisössä sekä dialogi ja testihaastattelut asiakkaiden kanssa. Kehittämishankkeen tuotoksena saatu hoito-ja palvelusuunnitelmalomake palvelee päiväkeskuksen asiakkaita ja työntekijöitä. Lomakkeen juurruttaminen osaksi päiväkeskuksen asiakastyötä jatkuu, ja lomakkeen hyödyntäminen/jatkoprosessointi muilla vanhuspalveluiden sektoreilla voisi mahdollisesti olla jatkokehittämisen aihe.
Oulun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Tekijä: Merja Jaurakkajärvi
Opinnäytetyön nimi: HOITO- JA PALVELUSUUNNITELMA OSANA PÄIVÄKESKUKSEN LAADUKASTA ASIAKASTYÖTÄ.
Hoito- ja palvelusuunnitelmalomakkeen kehittäminen Muhoksen päiväkeskukseen.
Työn ohjaaja: Kaija Bakala & Seija Kokko
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2017 Sivumäärä: 37 + 9
Opinnäytetyöni on kehittämishanke, jonka lyhyen aikavälin tavoitteena oli tuottaa Muhoksen kunnan vanhuspalveluihin päiväkeskuksen asiakkaille suunnattu hoito- ja palvelusuunnitelmalomake. Kehittämishankkeeni pitkän aikavälin tavoitteita ovat päiväkeskusasiakkaiden toimintakyvyn ja toimijuuden tukeminen asiakkaiden omat voimavarat huomioiden, sekä asiakkaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen ja turvaaminen laadukkaan hoito-ja palvelusuunnitelman avulla. Tämän opinnäytetyöni tarve lähti työelämästä ja lakeihin pohjaten. Kehittämishankkeen toimeksiantaja on Muhoksen kunnan vanhuspalvelut ja kehittämishankkeen kohteena on Muhoksen päiväkeskuksen asiakaspalvelu.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, kehittämistyön raportoinnista ja tuotoksena syntyneestä hoito- ja palvelusuunnitelmalomakkeesta. Tietoperustassa käsitellään ikäihmisen toimintakykyä ja toimijuutta sekä perehdytään hoito- ja palvelusuunnitelmaan osana kuntouttavaa ja ennaltaehkäisevää vanhustyötä, jonka tavoitteena on mahdollisimman maksimaalinen asiakkaan voimaantuminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Muhoksen päiväkeskukseen hoito-ja palvelusuunnitelmalomake huomioiden asiakaslähtöisyys sekä käyttäjäystävällisyys. Kehittämismenetelminä olivat aivoriihi-tyyppinen työskentely työyhteisössä sekä dialogi ja testihaastattelut asiakkaiden kanssa. Kehittämishankkeen tuotoksena saatu hoito-ja palvelusuunnitelmalomake palvelee päiväkeskuksen asiakkaita ja työntekijöitä. Lomakkeen juurruttaminen osaksi päiväkeskuksen asiakastyötä jatkuu, ja lomakkeen hyödyntäminen/jatkoprosessointi muilla vanhuspalveluiden sektoreilla voisi mahdollisesti olla jatkokehittämisen aihe.