Vuorovaikutteisuus digitaalisessa sisäisessä viestinnässä
Uosukainen, Salla (2017)
Uosukainen, Salla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114638
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää digitaalisen sisäisen viestinnän mahdollisuuksia tukea tiedon kulkua ja vuorovaikutusta. Tarkoituksena oli koota tutkimustietoa aiheesta toteuttamalla kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Katsaukseen haettiin aineistoa useista sähköisistä tietokannoista ja analyysiin valittiin lopulta yhdeksän aineistoa. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä.
Sisäisen viestinnän haasteet ovat muuttuneet digitalisaation myötä entistä monimutkaisemmiksi. Viestijöiden määrä organisaatioissa on lisääntynyt, ja viestinnässä vaaditun osaamisen määrä on kasvanut. Sisäisen ja ulkoisen viestinnän raja on hämärtynyt, ja viestinnän avoimuus on lisääntynyt. Digitalisaatio on kasvattanut viestinnän nopeutta ja siten tehostanut tiedonkulkua. Toisaalta nopeutunut viestintä on aiheuttanut myös tietotulvan, joka puolestaan on hidastanut oleellisen tiedon löytämistä.
Katsauksen tulosten perusteella voidaan todeta digitaalisten kanavien mahdollistavan vuorovaikutteisen sisäisen viestinnän sekä tehokkaan tiedonkulun. Mahdollisuuksiin vaikuttavat kuitenkin merkittävästi organisaation viestintäkulttuuri, viestintään annettu ohjeistus ja aika sekä käytettävät kanavat. Viestintäkanavien tarvelähtöisyys ja käyttäjien viestintäosaaminen ovat ratkaisevia tekijöitä vuorovaikutuksen toteutumiselle ja tiedonkululle. Yhteiset toimintatavat ovat oleellisia digitaalisen sisäisen viestinnän onnistumiselle.
Kirjallisuuskatsauksen keskeisin anti lienee jatkotutkimusaiheiden hahmottaminen. Digitaalisten viestintäkanavien nopea kehitystahti ja käyttöönotto antavat aihetta niiden käytettävyyden ja tarpeenmukaisuuden tutkimukselle. Jatkotutkimuksilla voidaan selvittää millaisella organisaatiokulttuurilla ja viestintästrategialla parhaiten tuetaan vuorovaikutusta sisäisessä viestinnässä.
Sisäisen viestinnän haasteet ovat muuttuneet digitalisaation myötä entistä monimutkaisemmiksi. Viestijöiden määrä organisaatioissa on lisääntynyt, ja viestinnässä vaaditun osaamisen määrä on kasvanut. Sisäisen ja ulkoisen viestinnän raja on hämärtynyt, ja viestinnän avoimuus on lisääntynyt. Digitalisaatio on kasvattanut viestinnän nopeutta ja siten tehostanut tiedonkulkua. Toisaalta nopeutunut viestintä on aiheuttanut myös tietotulvan, joka puolestaan on hidastanut oleellisen tiedon löytämistä.
Katsauksen tulosten perusteella voidaan todeta digitaalisten kanavien mahdollistavan vuorovaikutteisen sisäisen viestinnän sekä tehokkaan tiedonkulun. Mahdollisuuksiin vaikuttavat kuitenkin merkittävästi organisaation viestintäkulttuuri, viestintään annettu ohjeistus ja aika sekä käytettävät kanavat. Viestintäkanavien tarvelähtöisyys ja käyttäjien viestintäosaaminen ovat ratkaisevia tekijöitä vuorovaikutuksen toteutumiselle ja tiedonkululle. Yhteiset toimintatavat ovat oleellisia digitaalisen sisäisen viestinnän onnistumiselle.
Kirjallisuuskatsauksen keskeisin anti lienee jatkotutkimusaiheiden hahmottaminen. Digitaalisten viestintäkanavien nopea kehitystahti ja käyttöönotto antavat aihetta niiden käytettävyyden ja tarpeenmukaisuuden tutkimukselle. Jatkotutkimuksilla voidaan selvittää millaisella organisaatiokulttuurilla ja viestintästrategialla parhaiten tuetaan vuorovaikutusta sisäisessä viestinnässä.