Markkinoinnin automaation hyödyntäminen tapahtumamarkkinoinnissa
Lahnalampi, Tiia (2017)
Lahnalampi, Tiia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134772
Tiivistelmä
Markkinoinnin automaatio on ollut yritysmarkkinoinnissa käytössä jo useampia vuosia, mutta sen potentiaali tapahtumamarkkinoinnissa on huomattu vasta viime aikoina. Opinnäytetyön toimeksiantaja, Tapahtumantekijät Oy, kokee, että markkinointiautomaatio yhdistettynä sisältömarkkinointiin, monikanavaisuuteen ja analytiikkaan tuo tapahtuma-alalle paljon uusia mahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten markkinoinnin automaatiota voidaan hyödyntää tapahtumamarkkinoinnissa ja sen tehostamisessa. Tarkoituksena on selventää, mitä markkinoinnin automaatio tarkoittaa. Lisäksi tarkoituksena on perehtyä muuttuneeseen markkinointiajatteluun sekä digitalisoitumisen vaikutuksiin markkinoinnissa, koska markkinointiautomaatio muokkaa eniten juuri digitaalisen markkinoinnin kenttää. Työn rajaus on yritysmarkkinoinnissa.
Tietoperustassa käsitellään markkinointia yleisesti siirtyen tarkemmin digitaaliseen markkinointiin ja lopuksi markkinoinnin automaatioon. Teoriaosioissa perehdytään markkinoinnin kehittymiseen ja digitaalisuuden tuomiin muutoksiin, tarkennetaan B2B-markkinointi ja tapahtumamarkkinointi -termejä sekä tutustutaan inbound- ja sisältömarkkinointiin, jotka ovat tärkeässä roolissa markkinoinnin automaation hyödyntämisessä. Lopuksi käsitellään markkinoinnin automaatiota, käydään läpi keskeisimpiä ominaisuuksia sekä miten niitä hyödynnetään markkinoinnissa.
Työ on tutkimustyyppinen ja osana sitä on tehty Webropolilla toteutettu kvantitatiivinen kyselytutkimus alkuvuodesta 2017. Sähköisen kyselyn kohderyhmänä toimi Tapahtumantekijöiden muokattu asiakasrekisteri, johon valittiin pääasiassa markkinointi- ja viestintäpäättäjiä. Kyselyn vastaanottajien määrä oli 1081 ja vastauksia saatiin kerättyä 36, johtuen pitkälti haastavasta kohderyhmästä. Saadut vastaukset on käsitelty ja analysoitu Webropol-ohjelman ja Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla.
Kyselyn perusteella suomalaiset yritykset ovat vielä hyvin eri vaiheissa automaatiojärjestelmien hyödyntämisessä, mutta kiinnostusta aiheeseen löytyy. Markkinoinnin automaatio mahdollistaa tapahtumamarkkinoinnin tehostamisen automatisoimalla prosesseja ja helpottamalla useiden kanavien hallintaa. Vastauksista voidaan koota tapahtumamarkkinoinnissa hyödynnettävät tärkeimmät ominaisuudet, joita ovat laadukas ja oikea-aikainen sisältömarkkinointi, liidien hankinta sekä tehostettu jälkimarkkinointi. Lisäksi automaation koetaan tehostavan kutsuprosesseja ja kohdentamista sekä mahdollistavan tehokkaamman tiedon käsittelyn ja seurannan, joilla lisätään tapahtumamarkkinoinnin tuloksellisuutta.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten markkinoinnin automaatiota voidaan hyödyntää tapahtumamarkkinoinnissa ja sen tehostamisessa. Tarkoituksena on selventää, mitä markkinoinnin automaatio tarkoittaa. Lisäksi tarkoituksena on perehtyä muuttuneeseen markkinointiajatteluun sekä digitalisoitumisen vaikutuksiin markkinoinnissa, koska markkinointiautomaatio muokkaa eniten juuri digitaalisen markkinoinnin kenttää. Työn rajaus on yritysmarkkinoinnissa.
Tietoperustassa käsitellään markkinointia yleisesti siirtyen tarkemmin digitaaliseen markkinointiin ja lopuksi markkinoinnin automaatioon. Teoriaosioissa perehdytään markkinoinnin kehittymiseen ja digitaalisuuden tuomiin muutoksiin, tarkennetaan B2B-markkinointi ja tapahtumamarkkinointi -termejä sekä tutustutaan inbound- ja sisältömarkkinointiin, jotka ovat tärkeässä roolissa markkinoinnin automaation hyödyntämisessä. Lopuksi käsitellään markkinoinnin automaatiota, käydään läpi keskeisimpiä ominaisuuksia sekä miten niitä hyödynnetään markkinoinnissa.
Työ on tutkimustyyppinen ja osana sitä on tehty Webropolilla toteutettu kvantitatiivinen kyselytutkimus alkuvuodesta 2017. Sähköisen kyselyn kohderyhmänä toimi Tapahtumantekijöiden muokattu asiakasrekisteri, johon valittiin pääasiassa markkinointi- ja viestintäpäättäjiä. Kyselyn vastaanottajien määrä oli 1081 ja vastauksia saatiin kerättyä 36, johtuen pitkälti haastavasta kohderyhmästä. Saadut vastaukset on käsitelty ja analysoitu Webropol-ohjelman ja Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla.
Kyselyn perusteella suomalaiset yritykset ovat vielä hyvin eri vaiheissa automaatiojärjestelmien hyödyntämisessä, mutta kiinnostusta aiheeseen löytyy. Markkinoinnin automaatio mahdollistaa tapahtumamarkkinoinnin tehostamisen automatisoimalla prosesseja ja helpottamalla useiden kanavien hallintaa. Vastauksista voidaan koota tapahtumamarkkinoinnissa hyödynnettävät tärkeimmät ominaisuudet, joita ovat laadukas ja oikea-aikainen sisältömarkkinointi, liidien hankinta sekä tehostettu jälkimarkkinointi. Lisäksi automaation koetaan tehostavan kutsuprosesseja ja kohdentamista sekä mahdollistavan tehokkaamman tiedon käsittelyn ja seurannan, joilla lisätään tapahtumamarkkinoinnin tuloksellisuutta.