Vanhemmuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa : vanhempien kokemuksia kuunnellen
Hakkarainen, Elina (2017)
Hakkarainen, Elina
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134769
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu viiden varhaiskasvatuspalveluita käyttäneen vanhemman kokemuksia vanhemmuuden tukemisesta. Tutkimuskysymys oli ”Millaisia kokemuksia vanhemmilla on vanhemmuuteensa saamasta tuesta varhaiskasvatuksen kontekstissa?” Tarkoitus on ollut tutkia varhaiskasvatuslain määrittelemää velvoitetta tukea vanhempia lapsen kasvatustehtävässä vanhempien omia kokemuksia kuunnellen. Ensisijaisesti tavoitteena on ollut syventää ymmärrystä vanhemmuuden tukemisesta tiedostaen, että vanhemman tai huoltajan voimavaroja lisäämällä edistetään lapsen hyvinvointia.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka metodologinen lähestymistapa on sisältänyt fenomenologis-hermeneuttisia piirteitä. Tutkimusaineisto on kerätty videoidun teemahaastattelun avulla ja sen analyysi on toteutettu sisällönanalyysin rakennetta mukaillen. Tutkimus toteutettiin Ruskon kunnan Hiidenvainion päivähoitoyksikössä syksyn 2016 aikana. Tutkimusjoukko koostui viidestä vapaaehtoisesta vanhemmasta, joiden lapset osallistuivat kyseisen päiväkodin varhaiskasvatukseen.
Tutkimustulokset myötäilevät hyvin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa kirjattuja tapoja ylläpitää ja vahvistaa vanhempien ja huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämiseksi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen nousi haastateltujen kokemuksista merkityksellisemmäksi tavaksi kannatella vanhemmuutta. Luottamuksellisuus kasvatuskumppanuudessa sekä yhteisöllisyyden kokemukset olivat toimineet myös vanhemmuutta vahvistavina elementteinä.
Tämän kohdennetun ja rajatun tutkimuksen perusteella ei voida yleistää tutkimustuloksia koskemaan valtaosaa varhaiskasvatuspalveluita käytäviä vanhempia, mutta niiden avulla voidaan ymmärtää, sisäistää ja vahvistaa lastentarhanopettajana työskentelevän sosionomin tavoitteellisen yhteistyön merkitystä lasten vanhempien tai huoltajien kanssa. Vanhempien kokemukset ovat todellisia ja aitoja, joten niiden merkitykset kasvatusyhteistyöhön ovat vaikuttavia. Tutkimustulosten avulla on myös mahdollista kehittää varhaiskasvatuksen laatua Ruskon kunnassa vanhempien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön osalta.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka metodologinen lähestymistapa on sisältänyt fenomenologis-hermeneuttisia piirteitä. Tutkimusaineisto on kerätty videoidun teemahaastattelun avulla ja sen analyysi on toteutettu sisällönanalyysin rakennetta mukaillen. Tutkimus toteutettiin Ruskon kunnan Hiidenvainion päivähoitoyksikössä syksyn 2016 aikana. Tutkimusjoukko koostui viidestä vapaaehtoisesta vanhemmasta, joiden lapset osallistuivat kyseisen päiväkodin varhaiskasvatukseen.
Tutkimustulokset myötäilevät hyvin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa kirjattuja tapoja ylläpitää ja vahvistaa vanhempien ja huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämiseksi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen nousi haastateltujen kokemuksista merkityksellisemmäksi tavaksi kannatella vanhemmuutta. Luottamuksellisuus kasvatuskumppanuudessa sekä yhteisöllisyyden kokemukset olivat toimineet myös vanhemmuutta vahvistavina elementteinä.
Tämän kohdennetun ja rajatun tutkimuksen perusteella ei voida yleistää tutkimustuloksia koskemaan valtaosaa varhaiskasvatuspalveluita käytäviä vanhempia, mutta niiden avulla voidaan ymmärtää, sisäistää ja vahvistaa lastentarhanopettajana työskentelevän sosionomin tavoitteellisen yhteistyön merkitystä lasten vanhempien tai huoltajien kanssa. Vanhempien kokemukset ovat todellisia ja aitoja, joten niiden merkitykset kasvatusyhteistyöhön ovat vaikuttavia. Tutkimustulosten avulla on myös mahdollista kehittää varhaiskasvatuksen laatua Ruskon kunnassa vanhempien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön osalta.