Perhekeskeisyys lapsen hoitotyössä - hoitohenkilökunnan näkökulma
Torvi, Eveliina; Montonen, Anna (2017)
Torvi, Eveliina
Montonen, Anna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134798
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia hoitohenkilökunnan näkökulmasta, kuinka perhekeskeisyys tulee esille lapsen hoitotyössä Etelä-Karjalan keskussairaalan lastenosastolla G4 ja mitä keinoja perhekeskeisyyden tukemiseen käytetään. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten perhekeskeisyyttä tulee hoitohenkilökunnan mielestä kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa siitä, miten perhekeskeisyys tulee esille lapsen hoitotyössä osastolla ja millaisia keinoja siihen käytetään.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto kerättiin hoitohenkilökunnalta kyselylomakkeella, jossa oli seitsemän avointa kysymystä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin perheen merkitystä ja perhekeskeisyyttä lapsen hoitotyössä eri aihealuein. Teoriaosuus koostui kirjallisuudesta sekä tieteellisistä tutkimuksista, joissa käsiteltiin perhekeskeisyyttä ja lapsen hoitotyötä.
Tulokset osoittivat, että hoitohenkilökunta pitää perhekeskeisyyttä tärkeänä asiana toteuttaessaan lapsen hoitotyötä. Hoitohenkilökunnan mukaan perhekeskeisyys on yksi pääperiaatteista ja kuuluu olennaisesti hoitotyöhön lastenosastolla. Tuloksien mukaan perhe on vahvasti läsnä lapsen hoitotyössä osastolla. Lapsen hoidosta neuvotellaan osastolla päivittäin ja hoitajat ovat vanhempien kanssa tiivisti yhteistyössä.
Tulosten mukaan yksi tärkeimmistä keinoista perhekeskeisyyden toteuttamiseen on perheen ympärivuorokautisen läsnäolon mahdollistaminen osastolla. Vapaat vierailuajat, vanhempien yöpymismahdollisuus sekä perhehuoneen järjestäminen ovat menetelmiä, joilla perheen läsnäolo mahdollistetaan osastolla. Suurin osa hoitohenkilökunnasta pitää tilan puutetta haasteena perhekeskeisyyden toteutumisessa osastolla. Positiivisena tutkimustuloksena tuli ilmi, että lähes kaikki hoitohenkilökunnasta olivat sitä mieltä, että osastolla on riittävästi aikaa toteuttaa perhekeskeistä hoitotyötä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto kerättiin hoitohenkilökunnalta kyselylomakkeella, jossa oli seitsemän avointa kysymystä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin perheen merkitystä ja perhekeskeisyyttä lapsen hoitotyössä eri aihealuein. Teoriaosuus koostui kirjallisuudesta sekä tieteellisistä tutkimuksista, joissa käsiteltiin perhekeskeisyyttä ja lapsen hoitotyötä.
Tulokset osoittivat, että hoitohenkilökunta pitää perhekeskeisyyttä tärkeänä asiana toteuttaessaan lapsen hoitotyötä. Hoitohenkilökunnan mukaan perhekeskeisyys on yksi pääperiaatteista ja kuuluu olennaisesti hoitotyöhön lastenosastolla. Tuloksien mukaan perhe on vahvasti läsnä lapsen hoitotyössä osastolla. Lapsen hoidosta neuvotellaan osastolla päivittäin ja hoitajat ovat vanhempien kanssa tiivisti yhteistyössä.
Tulosten mukaan yksi tärkeimmistä keinoista perhekeskeisyyden toteuttamiseen on perheen ympärivuorokautisen läsnäolon mahdollistaminen osastolla. Vapaat vierailuajat, vanhempien yöpymismahdollisuus sekä perhehuoneen järjestäminen ovat menetelmiä, joilla perheen läsnäolo mahdollistetaan osastolla. Suurin osa hoitohenkilökunnasta pitää tilan puutetta haasteena perhekeskeisyyden toteutumisessa osastolla. Positiivisena tutkimustuloksena tuli ilmi, että lähes kaikki hoitohenkilökunnasta olivat sitä mieltä, että osastolla on riittävästi aikaa toteuttaa perhekeskeistä hoitotyötä.