Suksilta someen – Nuoren alppiurheilijan henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa
Uronen, Kaisa (2017)
Uronen, Kaisa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184870
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa nuorta urheilijaa alkuun henkilöbrändin rakentamisessa sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa selvitetään nuoren urheilijan henkilöbrändin hyötyjä, haittoja ja tarpeellisuutta. Tutkimuksen tietoperustan ja haastattelujen perusteella tehdään myös ohjepaletti siitä, miten nuori urheilija voisi päästä alkuun sosiaalisen median kanavien ja sitä kautta brändin rakentamisessa.
Tutkimuksen teoriaosiossa tarkastellaan henkilöbrändin eri ulottuvuuksia ja henkilöbrändiä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi teoriaosiossa perehdytään myös urheilijoiden läsnäoloon sosiaalisessa mediassa ja nuoren urheilijan polkuun kohti ammattiurheilua.
Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimusta varten haastateltiin 15-vuotiasta alppihiihtäjänuorta Jaakko Tapanaista, hänen vanhempiaan ja hänen alppihiihtovalmentajaansa. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään sekä nuoren urheilijan että häntä ympäröivän yhteisön ajatuksia, toiveita ja huolia nuoren urheilijan henkilöbrändin ja sosiaalisen median kanavien rakentamiseen liittyen.
Tutkimuksen tietopohjan ja teemahaastattelujen perusteella todettiin, että henkilöbrändin rakentaminen on hyvin henkilöriippuvainen asia. Vain yhtä näkökulmaa tai tapaa luoda brändiä ei ole. Tutkimus osoitti, että se, miten hyödyllisenä, haitallisena, tarpeellisena tai kiinnostavana nuoren alppiurheilijan henkilöbrändin luomista pidetään, riippuu paljolti urheilijan ja häntä ympäröivän yhteisön omasta kiinnostuneisuudesta ja asenteesta brändin luomista kohtaan. Tutkimukseen luotiin myös konkreettinen ohjepaletti, joka auttaa nuorta urheilijaa alkuun brändin luomisessa sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen teoriaosiossa tarkastellaan henkilöbrändin eri ulottuvuuksia ja henkilöbrändiä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi teoriaosiossa perehdytään myös urheilijoiden läsnäoloon sosiaalisessa mediassa ja nuoren urheilijan polkuun kohti ammattiurheilua.
Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimusta varten haastateltiin 15-vuotiasta alppihiihtäjänuorta Jaakko Tapanaista, hänen vanhempiaan ja hänen alppihiihtovalmentajaansa. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään sekä nuoren urheilijan että häntä ympäröivän yhteisön ajatuksia, toiveita ja huolia nuoren urheilijan henkilöbrändin ja sosiaalisen median kanavien rakentamiseen liittyen.
Tutkimuksen tietopohjan ja teemahaastattelujen perusteella todettiin, että henkilöbrändin rakentaminen on hyvin henkilöriippuvainen asia. Vain yhtä näkökulmaa tai tapaa luoda brändiä ei ole. Tutkimus osoitti, että se, miten hyödyllisenä, haitallisena, tarpeellisena tai kiinnostavana nuoren alppiurheilijan henkilöbrändin luomista pidetään, riippuu paljolti urheilijan ja häntä ympäröivän yhteisön omasta kiinnostuneisuudesta ja asenteesta brändin luomista kohtaan. Tutkimukseen luotiin myös konkreettinen ohjepaletti, joka auttaa nuorta urheilijaa alkuun brändin luomisessa sosiaalisessa mediassa.