Markkinointiviestintä suunnitelma Eläin ruokana - kuluttajan oppaalle
Yliaho, Ninni (2017)
Yliaho, Ninni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184873
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Eläinten hyvinvointikeskuksen Eläin ruokana – kulut-tajan oppaalle markkinointiviestintäsuunnitelma ja sen toteuttaminen. Tavoitteena oli raken-taa selkeä kokonaisuus, joka kuvaa koko markkinointiviestintäprosessin toteutumista käy-tännössä: suunnitteluvaiheesta itse toteutukseen, seurantaan ja tulosten analysointiin.
Eläinten hyvinvointikeskus, eli EHK on riippumaton ja voittoa tavoittelematon asiantuntija-verkosto, jonka tavoitteena on eläinten hyvinvoinnin turvaaminen ja parantaminen. Tuote, jonka markkinointiviestintään opinnäytetyö keskittyy, on Eläin ruokana-kuluttajan opas, joka on kuluttajille suunnattu, verkossa toimiva tietopaketti kotimaisten tuotantoeläinten elinolo-suhteista. Opas on tehty vastaamaan kuluttajien kokemiin haasteisiin liittyen ruokatuotan-non vastuullisuuteen ja eläinten hyvinvointiin.
Kuluttajan opas julkaistiin marraskuussa 2016 ja työskentelin EHK:lla markkinointi- ja vies-tintäharjoittelijana marraskuusta vuoden loppuun saakka. Työtehtäväni koostuivat oppaan markkinointiviestinnän suunnittelusta ja toteutuksesta. Opinnäytetyön tarkoituksena on yh-distää EHK:lla jo olemassa olevat viestinnän keinot ja oppaalle tehdyt markkinointiviestintä-päätökset omiin uusiin ideoihini, yhdeksi eheäksi kokonaisuudeksi, jonka avulla oppaalle saavutettaisiin mahdollisimman paljon näkyvyyttä ja mahdollisimman suuri käyttäjämäärä. Työtehtäviini kuului paljon käytännön toteuttamiseen liittyviä tehtäviä esimerkiksi sisällön tuotannon, tiedottamisen ja suhdetoiminnan ylläpitämisen parissa. Tehtäväni keskittyivät erityisesti sosiaalisen median mainontaan ja sisällöntuotantoon, työskentelin paljon me-dianäkyvyyden aikaansaamiseksi, sekä osallistuin messutyöskentelyyn. Myös tulosten seu-ranta kuului yksinomaan tehtäviini.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan ulkoista markkinointiviestintää ja sen keinoista niitä, jotka ovat toimeksiannon kannalta oleellisia: sosiaalisen median mainontaa, tiedotusta, suh-detoimintaa ja myynninedistämistä messuille osallistumisena. Työn alussa esitellään mark-kinointiviestintä käsitteenä ja eritellään sen eri keinot. Seuraavaksi käsittelen markkinointi-viestintää prosessina, joka jakautuu neljään vaiheeseen: lähtökohta-analyysien tekemiseen, suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan. Opinnäytetyö on vetoketjumallinen: esittelen kussakin vaiheessa ensin teorian ja sitten oppaan markkinointiviestinnän kannalta tehdyt käytännön toimenpiteet.
Oppaan markkinointiviestintään käytettiin karkeasti kaksi kuukautta aikaa, jonka aikana Eläin ruokana – kuluttajan opasta katseltiin verkossa tuhansia kertoja. Opas sai mediajulki-suutta ja EHK teki toimintaansa tunnetuksi. Lähes kaikki suunnitteluvaiheessa asetetut ta-voitteet täytettiin ja opinnäytetyö esittelee kokonaisen markkinointiviestintäprosessin kaikki-ne vaiheineen ja toimii jatkossa EHK:lle, tai mille tahansa aisantuntijaorganisaatiolle tai yri-tykselle ohjenuorana sille, miten toteuttaa markkinointiviestintää johdonmukaisesti ja suunni-telmallisesti sekä kustannustehokkaasti.
Eläinten hyvinvointikeskus, eli EHK on riippumaton ja voittoa tavoittelematon asiantuntija-verkosto, jonka tavoitteena on eläinten hyvinvoinnin turvaaminen ja parantaminen. Tuote, jonka markkinointiviestintään opinnäytetyö keskittyy, on Eläin ruokana-kuluttajan opas, joka on kuluttajille suunnattu, verkossa toimiva tietopaketti kotimaisten tuotantoeläinten elinolo-suhteista. Opas on tehty vastaamaan kuluttajien kokemiin haasteisiin liittyen ruokatuotan-non vastuullisuuteen ja eläinten hyvinvointiin.
Kuluttajan opas julkaistiin marraskuussa 2016 ja työskentelin EHK:lla markkinointi- ja vies-tintäharjoittelijana marraskuusta vuoden loppuun saakka. Työtehtäväni koostuivat oppaan markkinointiviestinnän suunnittelusta ja toteutuksesta. Opinnäytetyön tarkoituksena on yh-distää EHK:lla jo olemassa olevat viestinnän keinot ja oppaalle tehdyt markkinointiviestintä-päätökset omiin uusiin ideoihini, yhdeksi eheäksi kokonaisuudeksi, jonka avulla oppaalle saavutettaisiin mahdollisimman paljon näkyvyyttä ja mahdollisimman suuri käyttäjämäärä. Työtehtäviini kuului paljon käytännön toteuttamiseen liittyviä tehtäviä esimerkiksi sisällön tuotannon, tiedottamisen ja suhdetoiminnan ylläpitämisen parissa. Tehtäväni keskittyivät erityisesti sosiaalisen median mainontaan ja sisällöntuotantoon, työskentelin paljon me-dianäkyvyyden aikaansaamiseksi, sekä osallistuin messutyöskentelyyn. Myös tulosten seu-ranta kuului yksinomaan tehtäviini.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan ulkoista markkinointiviestintää ja sen keinoista niitä, jotka ovat toimeksiannon kannalta oleellisia: sosiaalisen median mainontaa, tiedotusta, suh-detoimintaa ja myynninedistämistä messuille osallistumisena. Työn alussa esitellään mark-kinointiviestintä käsitteenä ja eritellään sen eri keinot. Seuraavaksi käsittelen markkinointi-viestintää prosessina, joka jakautuu neljään vaiheeseen: lähtökohta-analyysien tekemiseen, suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan. Opinnäytetyö on vetoketjumallinen: esittelen kussakin vaiheessa ensin teorian ja sitten oppaan markkinointiviestinnän kannalta tehdyt käytännön toimenpiteet.
Oppaan markkinointiviestintään käytettiin karkeasti kaksi kuukautta aikaa, jonka aikana Eläin ruokana – kuluttajan opasta katseltiin verkossa tuhansia kertoja. Opas sai mediajulki-suutta ja EHK teki toimintaansa tunnetuksi. Lähes kaikki suunnitteluvaiheessa asetetut ta-voitteet täytettiin ja opinnäytetyö esittelee kokonaisen markkinointiviestintäprosessin kaikki-ne vaiheineen ja toimii jatkossa EHK:lle, tai mille tahansa aisantuntijaorganisaatiolle tai yri-tykselle ohjenuorana sille, miten toteuttaa markkinointiviestintää johdonmukaisesti ja suunni-telmallisesti sekä kustannustehokkaasti.