Helsingfors internationella turismmarknadsföring under de senaste fem åren
Makkonen, Mikael (2017)
Makkonen, Mikael
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205010
Tiivistelmä
Lärdomsprovet är en undersökning om Helsingfors internationella turistmarknadsföring under de fem senaste åren. Undersökningens syfte är att förstå hur Helsingfors marknadsföring har ändrats under de senaste fem åren och hur ryska turisternas minskning har bidragit till änd-ringen.
Teorin handlar om destinationsmarknadsföring och destinationsbranding. Teorin ger en förstå-else om grunderna för destinationsmarknadsföring vilket är relevant för undersökningen.
Helsingfors som en turistdestination är presenterad genom allmän information och information om de populäraste sevärdheterna och aktiviteterna. Statistik om Helsingfors turism ger in-formation med hjälp av tabeller om övernattningsmängder av olika nationaliteter.
Som undersökningsmetoder används intervju och kvalitativ innehållsanalys. På så vis fås det faktabaserad information ur kvalitativa innehållsanalysen och information ur en annan synvin-kel genom intervju. Materialet för innehållsanalysen är marknadsföringssamarbetshandböcker från åren 2013 – 2017.
Resultaten av undersökningen visar att eftersom mängden ryska turister har minskat drastiskt har Helsingfors marknadsföring förstärkts i Asien och som resultat har mängden asiatiska turister ökat sedan 2013. Det marknadsförs kortare resor och mängden starka målgrupper har ökat.
Teorin handlar om destinationsmarknadsföring och destinationsbranding. Teorin ger en förstå-else om grunderna för destinationsmarknadsföring vilket är relevant för undersökningen.
Helsingfors som en turistdestination är presenterad genom allmän information och information om de populäraste sevärdheterna och aktiviteterna. Statistik om Helsingfors turism ger in-formation med hjälp av tabeller om övernattningsmängder av olika nationaliteter.
Som undersökningsmetoder används intervju och kvalitativ innehållsanalys. På så vis fås det faktabaserad information ur kvalitativa innehållsanalysen och information ur en annan synvin-kel genom intervju. Materialet för innehållsanalysen är marknadsföringssamarbetshandböcker från åren 2013 – 2017.
Resultaten av undersökningen visar att eftersom mängden ryska turister har minskat drastiskt har Helsingfors marknadsföring förstärkts i Asien och som resultat har mängden asiatiska turister ökat sedan 2013. Det marknadsförs kortare resor och mängden starka målgrupper har ökat.