Paritanssin ja kouluratsastuksen opetuksen erot ja yhtäläisyydet aikuisten alkeisopetuksessa
Riihiaho, Saana (2017)
Riihiaho, Saana
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205028
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin paritanssin ja kouluratsastuksen opetuksellisia eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä aikuisten alkeisopetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on vertailla alkeisopetuksessa käytettyjä opetusmenetelmiä ja kuinka hyvin opetukselle asetetut tavoitteet toteutuvat valituilla menetelmillä. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, millaisia mielikuvia lajien alkeisopetuksessa käytetään ja voisiko mielikuvia siirtää lajista toiseen. Kiinnostukseni aiheeseen on muodostunut omien harrastustaustani myötä.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty ammattiopettajille tehtyä teemahaastattelua. Haastateltavia oli neljä, kaksi kummankin lajin opettajaa. Haastatteluissa nousi esille kolme merkittävintä opetusmenetelmää: tehtäväopetus, eriyttävä opetus sekä ohjattu oivaltaminen. Molempien lajien alkeisopetuksessa edellä mainitut kolme menetelmää olivat suosituimpia ja opetukselle asetetut tavoitteet toteutuvat käytetyillä menetelmillä. Haastateltavien opetuksessaan käyttämät mielikuvat pyrkivät kehittämään oppijan kehollisuutta. Käytetyt mielikuvat liittyivät kuitenkin olennaisesti kunkin lajin haasteisiin. Mielikuvien siirtäminen lajista toiseen vaatisi mielikuvien muuntamista lajinomaisemmiksi.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty ammattiopettajille tehtyä teemahaastattelua. Haastateltavia oli neljä, kaksi kummankin lajin opettajaa. Haastatteluissa nousi esille kolme merkittävintä opetusmenetelmää: tehtäväopetus, eriyttävä opetus sekä ohjattu oivaltaminen. Molempien lajien alkeisopetuksessa edellä mainitut kolme menetelmää olivat suosituimpia ja opetukselle asetetut tavoitteet toteutuvat käytetyillä menetelmillä. Haastateltavien opetuksessaan käyttämät mielikuvat pyrkivät kehittämään oppijan kehollisuutta. Käytetyt mielikuvat liittyivät kuitenkin olennaisesti kunkin lajin haasteisiin. Mielikuvien siirtäminen lajista toiseen vaatisi mielikuvien muuntamista lajinomaisemmiksi.