"Ei ne lapset sit ainakaan mitään tee, jos aikuiset vain kököttää" : Varhaiskasvattajien rooli liikuntakasvatuksen edistämisessä päiväkodissa
Honkanen, Essi; Saarimaa, Essi (2017)
Honkanen, Essi
Saarimaa, Essi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205026
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää, millainen rooli varhaiskasvattajalla on liikuntakasvatuksen edistämisessä päiväkodissa. Lisäksi halusimme tietää, minkä-laista tietoa ja taitoa varhaiskasvattaja tarvitsee saadakseen lapset kiinnostumaan ja innostumaan liikunnasta sekä miten varhaiskasvatuksessa toteutetaan liikunta-kasvatusta. Tutkimuksen myötä halusimme tuoda varhaiskasvattajille lisää intoa liikuntakasvatuksen toteuttamiseen ja rohkeutta omien liikuntaideoiden kokeilemi-seen. Toteutimme opinnäytetyön yhteistyössä Ilmajokisen päiväkodin kanssa.
Tutkimuksen toteuttamistapa oli laadullinen. Käytimme tiedonkeruumenetelminä puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä kyselylomaketta. Suorittamamme haas-tattelut toteutimme kahtena ryhmähaastatteluna, joissa molemmissa oli kolme (3) kasvattajaa. Kyselylomakkeet olivat puolestaan yksilölliset ja niihin vastasi neljä (4) kasvattajaa. Opinnäytetyön teoriaosassa avaamme liikuntakasvatuksen käsitettä ja sen tavoitteita lasten kohdalla niin varhaiskasvatuksen näkökulmasta kuin ylei-sestikin. Lisäksi tuomme esiin liikuntakasvatuksen vaikutuksia lapsen kehityksen eri osa-alueille. Tuloslukujen sisältö muotoutui tutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta, jotka muotouivat analysointivaiheessa eri teemoiksi.
Tutkimustulokset osoittavat, että kasvattajien omalla innostuneisuudella ja asen-teella liikuntaan on paljon vaikutusta siihen, millaista liikuntakasvatusta varhaiskasvatuksessa toteutetaan. Yksittäisen päiväkodin liikuntakasvatuksen edistämi-seen vaikuttaa paljon myös se, miten yhtenäinen näkemys päiväkodin kasvattajilla on liikunnan tärkeydestä; tuleeko sen olla jokapäiväistä? Lisäksi saimme selville, että varhaiskasvattaja voi edistää liikuntakasvatusta käyttämällä lapsia osallistavia menetelmiä liikuntakasvatuksessa.
Tutkimuksen toteuttamistapa oli laadullinen. Käytimme tiedonkeruumenetelminä puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä kyselylomaketta. Suorittamamme haas-tattelut toteutimme kahtena ryhmähaastatteluna, joissa molemmissa oli kolme (3) kasvattajaa. Kyselylomakkeet olivat puolestaan yksilölliset ja niihin vastasi neljä (4) kasvattajaa. Opinnäytetyön teoriaosassa avaamme liikuntakasvatuksen käsitettä ja sen tavoitteita lasten kohdalla niin varhaiskasvatuksen näkökulmasta kuin ylei-sestikin. Lisäksi tuomme esiin liikuntakasvatuksen vaikutuksia lapsen kehityksen eri osa-alueille. Tuloslukujen sisältö muotoutui tutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta, jotka muotouivat analysointivaiheessa eri teemoiksi.
Tutkimustulokset osoittavat, että kasvattajien omalla innostuneisuudella ja asen-teella liikuntaan on paljon vaikutusta siihen, millaista liikuntakasvatusta varhaiskasvatuksessa toteutetaan. Yksittäisen päiväkodin liikuntakasvatuksen edistämi-seen vaikuttaa paljon myös se, miten yhtenäinen näkemys päiväkodin kasvattajilla on liikunnan tärkeydestä; tuleeko sen olla jokapäiväistä? Lisäksi saimme selville, että varhaiskasvattaja voi edistää liikuntakasvatusta käyttämällä lapsia osallistavia menetelmiä liikuntakasvatuksessa.