Kiinalaisten vanhempien ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät skandinaavisen muotoilun näkökulmasta
Heinolainen, Mikaela (2017)
Heinolainen, Mikaela
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704215068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704215068
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Markkinointi P. Suhonen Oy / Ivana Helsingille ja sen tekeminen on aloitettu syksyllä 2015. Opinnäytetyön aihe sai alkunsa toimeksiantajan halusta tarjota tulevaisuudessa kiinalaisille vanhemmille turvallisia, laadukkaita ja puhtaita skandinaavisen muotoilun tuotteita vastapainoksi Kiinan ilmansaasteongelmille sekä kulutta-jatuotteiden turvallisuusuhille.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kiinalaisten leikki-ikäisten lasten vanhempien arvoja, kuluttajatrendejä sekä muita kohderyhmän ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä lasten-tarvikkeiden osalta. Lisäksi tavoitteena on selvittää yleisesti kiinalaisten mielikuvia skandi-naavisesta muotoilusta sekä mahdollisia kiinalaisten leikki-ikäisten lasten vanhempien ja skandinaavisen muotoilun arvojen ja periaatteiden kohtaamisia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu skandinaavisen muotoilun, sen arvojen ja peri-aatteiden, ostokäyttäytymisen ja siihen vaikuttavien demografisten, psykologisten ja sosiaa-listen tekijöiden ympärille. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka empiirinen aineisto koostuu asiantuntijahaastattelusta sekä aikaisemmista tutkimuksista aiheesta. Haastattelu-muotona on käytetty puolistrukturoitua yksilöhaastattelua.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että tutkimuksen kohderyhmän arvomaailma lastentarvikkei-den osalta kohtaa hyvin skandinaavisen muotoilun arvot ja periaatteet. Lastentarvikkeiden osalta yhdeksi tärkeimmäksi tekijäksi ja arvoksi koetaan turvallisuus. Kohderyhmän kuluttaja-trendeiksi voidaan mainita ulkomaisten brändien suosion ja kestävien tuotteiden tietoisuuden kasvu. Skandinaavinen muotoilu itsessään koetaan vielä melko vieraaksi Kiinassa, mutta siihen osataan yhdistää arvoja kuten puhtaus ja laatu.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kiinalaisten leikki-ikäisten lasten vanhempien arvoja, kuluttajatrendejä sekä muita kohderyhmän ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä lasten-tarvikkeiden osalta. Lisäksi tavoitteena on selvittää yleisesti kiinalaisten mielikuvia skandi-naavisesta muotoilusta sekä mahdollisia kiinalaisten leikki-ikäisten lasten vanhempien ja skandinaavisen muotoilun arvojen ja periaatteiden kohtaamisia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu skandinaavisen muotoilun, sen arvojen ja peri-aatteiden, ostokäyttäytymisen ja siihen vaikuttavien demografisten, psykologisten ja sosiaa-listen tekijöiden ympärille. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka empiirinen aineisto koostuu asiantuntijahaastattelusta sekä aikaisemmista tutkimuksista aiheesta. Haastattelu-muotona on käytetty puolistrukturoitua yksilöhaastattelua.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että tutkimuksen kohderyhmän arvomaailma lastentarvikkei-den osalta kohtaa hyvin skandinaavisen muotoilun arvot ja periaatteet. Lastentarvikkeiden osalta yhdeksi tärkeimmäksi tekijäksi ja arvoksi koetaan turvallisuus. Kohderyhmän kuluttaja-trendeiksi voidaan mainita ulkomaisten brändien suosion ja kestävien tuotteiden tietoisuuden kasvu. Skandinaavinen muotoilu itsessään koetaan vielä melko vieraaksi Kiinassa, mutta siihen osataan yhdistää arvoja kuten puhtaus ja laatu.