All Ice Myynti Oy:n sosiaalisen median markkinoinnin neljä vuodenaikaa
Haataja, Mia (2017)
Haataja, Mia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704225129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704225129
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on reaaliaikainen, kaksisuuntainen viestimisväline. Tämän työn päätavoitteena oli tutkia, mitkä sosiaalisen median kanavat sopivat parhaiten All Ice Myynti Oy:n Ylläksen lomakohteiden markkinointiin sekä vuorovaikutuskanavaksi asiakkaiden kanssa. Tutkimuksen tuloksena tavoiteltiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelman syntymistä kohdeyrityksen tarpeisiin ja sellainen lopputuloksena syntyikin. Opinnäytetyö oli kevään 2017 toimeksiannollinen projekti.
All Ice Myynti Oy on vuodesta 1989 toiminut perheyritys. Yritystoiminta alkoi kioskiliiketoiminnalla ja tapahtumamyynnillä; loma - asunnot tulivat mukaan liiketoimintaan vuonna 1995. Yrityksellä on tällä hetkellä kaksi majoitushuoneistoa Ylläsjärvellä ja ekologisin rakennusratkaisuin rakennettu luksushuvila lisäpalvelumahdollisuuksineen Äkäslompolossa. Kaikki majoituskohteet sijaitsevat Ylläksen matkailukeskuksen alueella. Yrityksellä ei ole sosiaalisen median suunnitelmaa ja sosiaalisen median tili sillä on eri yritystoiminnan osa - alueille vain Facebookissa.
Opinnäytetyöni koostuu raportista sekä erillisestä produktista ja muista liitteistä. Raportti - osuudessa kuvaillaan opinnäytetyöni tavoitteet, tarkemmin opinnäytetyön toimeksiantajan Ylläksen liiketoiminta ja sen fyysinen toimintaympäristö, mitä Lapin matkailulle kuuluu tänä päivänä, mikä on Lapin matkailun kehityssuunta sekä millaisia ovat matkailun trendit vuonna 2017. Siinä avataan myös sosiaalista mediaa ilmiönä, kuvaillaan millaisia kanavia markkinoilla on tällä hetkellä, valaistaan sosiaalisessa mediassa menestyksekkäästi toimimisen tärkeimmät pelisäännöt sekä palautetaan mieliin, miten markkinointi vaikuttaa ihmisen mieleen ja muistiin, jotta tämä osataan huomioida markkinointitoimia suunniteltaessa. Työn tietopohja on haettu kirjoista, internet - sivuilta, toimeksiantajan opinnäytetyöstä ja lisäksi toimeksiantajaa on haastateltu sähköpostitse. Työn tekemisen taustalla vaikutti myös opinnäytetyön tekijän alan opintojen myötä hankittu tietämys.
Opinnäytetyöni tutkimusosuus on toteutettu benchmarking – menetelmällä. Tässä työssä se tarkoitti kilpailijoiden sosiaalisen median toimien analysointia ja vertailua sekä heidän kanavavalintojensa Excel – taulukkoon listaamista, tuloksien tarkastelun helpottamiseksi. Produktina ollut sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toteutettiin tutkimustulosten ja raporttiosuudessa esille tuotujen huomioiden pohjalta.
Opinnäytetyöni tutkimustulokset osoittivat sosiaalista mediaa hyödynnettävän yhä varsin vähän tarkastelluissa yrityksissä. Suurimmassa osassa tarkastelluista yrityksistä sosiaalisen median toimet vaikuttivat olevan lisäksi suunnittelemattomia. Hyödyntämättä on sosiaalisen median saralla suuri potentiaali. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelmassa All Ice Myynti Oy:n sosiaalisen median kanaviksi valikoitui viisi kanavaa ja lisäksi ulkomailla tällä hetkellä suosiossa olevia kanavia.
All Ice Myynti Oy on vuodesta 1989 toiminut perheyritys. Yritystoiminta alkoi kioskiliiketoiminnalla ja tapahtumamyynnillä; loma - asunnot tulivat mukaan liiketoimintaan vuonna 1995. Yrityksellä on tällä hetkellä kaksi majoitushuoneistoa Ylläsjärvellä ja ekologisin rakennusratkaisuin rakennettu luksushuvila lisäpalvelumahdollisuuksineen Äkäslompolossa. Kaikki majoituskohteet sijaitsevat Ylläksen matkailukeskuksen alueella. Yrityksellä ei ole sosiaalisen median suunnitelmaa ja sosiaalisen median tili sillä on eri yritystoiminnan osa - alueille vain Facebookissa.
Opinnäytetyöni koostuu raportista sekä erillisestä produktista ja muista liitteistä. Raportti - osuudessa kuvaillaan opinnäytetyöni tavoitteet, tarkemmin opinnäytetyön toimeksiantajan Ylläksen liiketoiminta ja sen fyysinen toimintaympäristö, mitä Lapin matkailulle kuuluu tänä päivänä, mikä on Lapin matkailun kehityssuunta sekä millaisia ovat matkailun trendit vuonna 2017. Siinä avataan myös sosiaalista mediaa ilmiönä, kuvaillaan millaisia kanavia markkinoilla on tällä hetkellä, valaistaan sosiaalisessa mediassa menestyksekkäästi toimimisen tärkeimmät pelisäännöt sekä palautetaan mieliin, miten markkinointi vaikuttaa ihmisen mieleen ja muistiin, jotta tämä osataan huomioida markkinointitoimia suunniteltaessa. Työn tietopohja on haettu kirjoista, internet - sivuilta, toimeksiantajan opinnäytetyöstä ja lisäksi toimeksiantajaa on haastateltu sähköpostitse. Työn tekemisen taustalla vaikutti myös opinnäytetyön tekijän alan opintojen myötä hankittu tietämys.
Opinnäytetyöni tutkimusosuus on toteutettu benchmarking – menetelmällä. Tässä työssä se tarkoitti kilpailijoiden sosiaalisen median toimien analysointia ja vertailua sekä heidän kanavavalintojensa Excel – taulukkoon listaamista, tuloksien tarkastelun helpottamiseksi. Produktina ollut sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toteutettiin tutkimustulosten ja raporttiosuudessa esille tuotujen huomioiden pohjalta.
Opinnäytetyöni tutkimustulokset osoittivat sosiaalista mediaa hyödynnettävän yhä varsin vähän tarkastelluissa yrityksissä. Suurimmassa osassa tarkastelluista yrityksistä sosiaalisen median toimet vaikuttivat olevan lisäksi suunnittelemattomia. Hyödyntämättä on sosiaalisen median saralla suuri potentiaali. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelmassa All Ice Myynti Oy:n sosiaalisen median kanaviksi valikoitui viisi kanavaa ja lisäksi ulkomailla tällä hetkellä suosiossa olevia kanavia.