KOEAJOSELLIN 2 MONITOIMIPETIPALKKIEN SUUNNITTELU
Puumala, Minna (2017)
Puumala, Minna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704235170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704235170
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Wärtsilän koeajosellin 2 muutostyötä, jossa koeajosellissä otetaan käyttöön liikutettavat monitoimipetipalkit. Monitoimipetipalkkien käyt-töönoton lisäksi kyseisessä koeajosellissä ajetaan tulevaisuudessa koeajettavia moottoreita kaikilla polttoainevariaatioilla, kun tällä hetkellä siellä voidaan ajaa vain dieselkäyttöisiä moottoreita. Koeajosellin 2 monitoimipetipalkeista tuli tehdä tarvittavat 3D-mallit ja osien valmistuspiirustukset, lisäksi tuli miettiä vaihtoehtoi-sia ratkaisuja liikutusmekanismille ja monitoimipetipalkkiin kiinnitettäviin työta-soihin. Erityistä huomiota suunnittelussa tuli asettaa monitoimipetipalkkien puh-taanapitoon, sillä niiden sisään kertyy helposti epäpuhtauksia.
Monitoimipetipalkki on koeajosellissä oleva rakenne, jonka päälle koeajettava ag-gregaatti- tai päämoottorikokoonpano lasketaan koeajon ajaksi. Monitoimipeti-palkki liikkuu siten, että aina koeajettava moottori mahtuu petipalkkien väliin. Koeajettava kokonaisuus kiinnitetään petipalkkiin erityisten sovituslaattojen päälle hyraulisesti kiristettävillä muttereilla tai se lasketaan joustoelementtien varaan pe-tipalkin päälle.
Monitoimipetipalkin suunnittelu toteutettiin NX 10.0-ohjelmistolla. Monitoimipe-tipalkkeihin otettiin jo olemassa olevista petipalkeista koeajoselleistä 1 ja 3 tarvit-tavat mitat. Jo käytössä olevien petipalkkien muotoja ja ominaisuuksia hyödynnet-tiin suunnittelussa siten, että kaikki hyväksi todetut ominaisuudet säilytettiin. Muutoksia tehtiin rakenteisiin vain tukilevyjen, pohjalevyjen sekä etulevyjen osal-ta. Tukilevyihin tehtiin suuremmat aukot työskentelyn helpottamiseksi. Etulevyyn tuli lisätä uuden moottorityypin W31 kiinnitysreiät. Puhtaanapidon ratkaisemiseen löydettiin kaksi vaihtoehtoista ratkaisua, joista valittiin käytännöllisempi. Valmis-tuspiirustukset tehtiin valitun vaihtoehdon mukaisiksi. Rakenteelle tehtiin myös yksinkertaistetut kantavuuslaskelmat joiden perusteella rakenteen voitiin todeta kestävän sille asetettu taakka.
Liikutusmekanismin vaihtoehtoinen ratkaisu ei käytettävyydeltään ja varmuudel-taan yllä olemassa olevalle liikutusmekanismiratkaisulle. Työtasoihin muutettiin käytettävää saranaa, jolloin havaituista ongelmista päästiin eroon. Julkisesta opin-näytetyöstä on jätetty kaikki kuvat ja liitteet pois, mitkä sisälsivät tarkkoja mittoja ja yksityiskohtia petipalkkeja koskien.
Monitoimipetipalkki on koeajosellissä oleva rakenne, jonka päälle koeajettava ag-gregaatti- tai päämoottorikokoonpano lasketaan koeajon ajaksi. Monitoimipeti-palkki liikkuu siten, että aina koeajettava moottori mahtuu petipalkkien väliin. Koeajettava kokonaisuus kiinnitetään petipalkkiin erityisten sovituslaattojen päälle hyraulisesti kiristettävillä muttereilla tai se lasketaan joustoelementtien varaan pe-tipalkin päälle.
Monitoimipetipalkin suunnittelu toteutettiin NX 10.0-ohjelmistolla. Monitoimipe-tipalkkeihin otettiin jo olemassa olevista petipalkeista koeajoselleistä 1 ja 3 tarvit-tavat mitat. Jo käytössä olevien petipalkkien muotoja ja ominaisuuksia hyödynnet-tiin suunnittelussa siten, että kaikki hyväksi todetut ominaisuudet säilytettiin. Muutoksia tehtiin rakenteisiin vain tukilevyjen, pohjalevyjen sekä etulevyjen osal-ta. Tukilevyihin tehtiin suuremmat aukot työskentelyn helpottamiseksi. Etulevyyn tuli lisätä uuden moottorityypin W31 kiinnitysreiät. Puhtaanapidon ratkaisemiseen löydettiin kaksi vaihtoehtoista ratkaisua, joista valittiin käytännöllisempi. Valmis-tuspiirustukset tehtiin valitun vaihtoehdon mukaisiksi. Rakenteelle tehtiin myös yksinkertaistetut kantavuuslaskelmat joiden perusteella rakenteen voitiin todeta kestävän sille asetettu taakka.
Liikutusmekanismin vaihtoehtoinen ratkaisu ei käytettävyydeltään ja varmuudel-taan yllä olemassa olevalle liikutusmekanismiratkaisulle. Työtasoihin muutettiin käytettävää saranaa, jolloin havaituista ongelmista päästiin eroon. Julkisesta opin-näytetyöstä on jätetty kaikki kuvat ja liitteet pois, mitkä sisälsivät tarkkoja mittoja ja yksityiskohtia petipalkkeja koskien.