VSS Biopower Ltd : Strategia, design management ja viestintä yritystarinan alkaessa
Jokiranta, Ansa (2017)
Jokiranta, Ansa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704225131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704225131
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia ja selvittää mitä seikkoja VSS Biopower Ltd:n design managementia ja viestintää suunniteltaessa tulee huomioida yritystarinan alkaessa. Tutkimusongelmaan ja tutkimuskysymyksiin vastaamalla tutkimuksessa saadaan selville odotuksia ja näkemyksiä biovoima-alan design managementista, brändin rakentamisesta ja viestinnän keinoista. Lisäksi tutkimuksessa saadaan selville, miten omistajajäsenet tulisi sitouttaa strategiatyöhön. Opinnäyteyön pohjana toimii kohdeorganisaatiolle laadittu strategia-asiakirja. Tutkimus suoritettiin haastattelujen, ideariihien ja havainnoinnin kautta alkuvuonna 2017. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin strategian merkitystä, design managementin muodostumista ja viestinnän keinoja.
Empiirisessä osiossa avattiin tutkimushaastatteluihin osallistuneiden henkilöiden näkemyksiä ja odotuksia kohdeorganisaation Tutkimushankkeessa saatujen vastausten perusteella saatiin selville, että VSS:n omistajajäsenet ovat sitoutuneita strategiaansa ja VSS Biopowerin arvot ovat yhtä kuin omistajajäsenien arvot. Tämän pohjalta VSS Biopowerilla on mahdollisuudet luoda menestykselleen puitteet ja houkutella sitä luoksensa, vaikka menestystä ei voi kuitenkaan taata. Tutkimuksen tuloksena saatiin arvokasta tietoa aluevaikuttajilta, asiantuntijoilta, tutkijoilta, sidosryhmiltä, laitostoimittajalta sekä mahdollisilta tulevilta yhteistyökumppaneilta siitä, mitä kohdeorganisaation tulisi huomioida design managementia ja brändiä rakentaessa ja minkälaisia odotuksia eri tahoilla on biovoima-alan yrityksen viestinnän suhteen – uhat ja mahdollisuudet huomioiden.
Tutkimustulosten pohjalta muodostui myös design management –huoneentaulu, jonka avulla VSS Biopower Ltd voi suunnitella yrityskuvaansa, tehdä viestintää ja toteuttaa yksityiskohtaisempia suunnitelmia design managementiin, brändiin ja viestintään liittyen.
Empiirisessä osiossa avattiin tutkimushaastatteluihin osallistuneiden henkilöiden näkemyksiä ja odotuksia kohdeorganisaation Tutkimushankkeessa saatujen vastausten perusteella saatiin selville, että VSS:n omistajajäsenet ovat sitoutuneita strategiaansa ja VSS Biopowerin arvot ovat yhtä kuin omistajajäsenien arvot. Tämän pohjalta VSS Biopowerilla on mahdollisuudet luoda menestykselleen puitteet ja houkutella sitä luoksensa, vaikka menestystä ei voi kuitenkaan taata. Tutkimuksen tuloksena saatiin arvokasta tietoa aluevaikuttajilta, asiantuntijoilta, tutkijoilta, sidosryhmiltä, laitostoimittajalta sekä mahdollisilta tulevilta yhteistyökumppaneilta siitä, mitä kohdeorganisaation tulisi huomioida design managementia ja brändiä rakentaessa ja minkälaisia odotuksia eri tahoilla on biovoima-alan yrityksen viestinnän suhteen – uhat ja mahdollisuudet huomioiden.
Tutkimustulosten pohjalta muodostui myös design management –huoneentaulu, jonka avulla VSS Biopower Ltd voi suunnitella yrityskuvaansa, tehdä viestintää ja toteuttaa yksityiskohtaisempia suunnitelmia design managementiin, brändiin ja viestintään liittyen.