Dialogisuus kuntoutuksessa nuoren osallisuutta vahvistavana tekijänä nuorelle itselle tärkeissä asioissa
Ranta, Tarja (2017)
Ranta, Tarja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704225130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704225130
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää dialogisuutta kuntoutuksessa nuoren näkökulmasta osallisuuden vahvistamiseksi hänelle itselle tärkeissä asioissa. Dialogisuus kuntoutuksessa ilmenee ajattelutapana kohdata nuori ja olla hänen kanssaan vuorovaikutuksessa. Kehittämistyö toteutettiin Terapia-Myyrässä, kahden lasten ja nuorten fysioterapeutin yhteisvastaanotolla, jossa sen tuloksia tullaan hyödyntämään.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto työhön hankittiin neljän nuoren teemahaastatteluilla. Haastatteluiden induktiivisella sisällönanalyysillä selvitettiin dialogisuutta kuntoutuksessa edistävät ja rajoittavat tekijät nuoren näkökulmasta ja deduktiivisella analyysillä selvitettiin miten dialogisuus kuntoutuksessa vahvistaa nuoren osallisuutta nuorelle itselle tärkeissä asioissa. Deduktiivisen analyysin tuloksia tarkennettiin sisällön erittelyllä.
Tulosten mukaan dialogisuus kuntoutuksessa vahvistaa osallisuutta nuorelle itselle tärkeissä asioissa. Tämä tapahtuu voimavaroja, elintasoa, itsensä toteuttamista ja tekemistä sekä yhteisyys-, ystävyyssuhteita ja kuulumista vahvistamalla. Tulosten mukaan tämä tapahtuu erityisesti nuoren voimavarojen ja toimijuuden vahvistumisen kautta.
Kehittämistyön tuotoksena tehtiin kuvaus dialogisuudesta kuntoutuksessa nuoren osallisuutta vahvistavana tekijänä nuorelle itselle tärkeissä asioissa. Kuvaus tehtiin yhteiskehittelyllä kahden nuoren kanssa. Tulokset ovat hyödynnettävissä nuorten kuntoutuksen kehittämisessä vaatien kuitenkin syvällistä perehtymistä dialogisuuteen, joka on ajattelutapa toimia toisen ihmisen kohtaamisessa, ei niinkään suoraan siirrettävissä oleva menetelmä.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto työhön hankittiin neljän nuoren teemahaastatteluilla. Haastatteluiden induktiivisella sisällönanalyysillä selvitettiin dialogisuutta kuntoutuksessa edistävät ja rajoittavat tekijät nuoren näkökulmasta ja deduktiivisella analyysillä selvitettiin miten dialogisuus kuntoutuksessa vahvistaa nuoren osallisuutta nuorelle itselle tärkeissä asioissa. Deduktiivisen analyysin tuloksia tarkennettiin sisällön erittelyllä.
Tulosten mukaan dialogisuus kuntoutuksessa vahvistaa osallisuutta nuorelle itselle tärkeissä asioissa. Tämä tapahtuu voimavaroja, elintasoa, itsensä toteuttamista ja tekemistä sekä yhteisyys-, ystävyyssuhteita ja kuulumista vahvistamalla. Tulosten mukaan tämä tapahtuu erityisesti nuoren voimavarojen ja toimijuuden vahvistumisen kautta.
Kehittämistyön tuotoksena tehtiin kuvaus dialogisuudesta kuntoutuksessa nuoren osallisuutta vahvistavana tekijänä nuorelle itselle tärkeissä asioissa. Kuvaus tehtiin yhteiskehittelyllä kahden nuoren kanssa. Tulokset ovat hyödynnettävissä nuorten kuntoutuksen kehittämisessä vaatien kuitenkin syvällistä perehtymistä dialogisuuteen, joka on ajattelutapa toimia toisen ihmisen kohtaamisessa, ei niinkään suoraan siirrettävissä oleva menetelmä.