Muutoksenhallintajärjestelmän käytettävyys
Kaarakainen, Marie; Rönkkä, Taina (2017)
Kaarakainen, Marie
Rönkkä, Taina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205020
Tiivistelmä
CP Kelco Oy:llä hallinnoidaan muutoksia yritykseen räätälöidyn muutoksenhallintajärjestelmän avulla. Yrityksessä käytössä olevat ISO-standardit edellyttävät, että yritys hallinnoi muutoksia ja että jäljitettävyys voidaan todentaa. Nykyinen muutoksenhallintajärjestelmä siirrettiin Web-pohjaiseksi 2015, ja se on ollut haasteellinen käyttäjilleen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää käyttäjien kokemat ongelmat ja kehitysehdotukset olemassa olevaan järjestelmään. Kehittämällä järjestelmää voidaan saada siitä mielekkäämpi käyttäjilleen ja tukea myös yrityksen liiketoimintaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin käyttöliittymän käytettävyyteen ja kuinka sitä voidaan parantaa. Teoriassa esiteltiin yleisesti tunnettuja käytettävyysteorioita ja muutoksenhallintaa sekä yrityksessä olevaa muutoksenhallintaprosessia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusotetta hyödyntäen, koska se sopii käyttäjänäkökulman ja subjektiivisen näkökulman esille tuomiseen. Aiheeseen tutustuttiin tutkimalla yhtiön sisäistä järjestelmää ja siihen liittyvää dokumentaatiota. Yrityksen IT-tukihenkilö esitteli järjestelmää ja sen toimintoja. Tutkimus suoritettiin teemahaastattelemalla järjestelmän pääkäyttäjiä.
Tutkimustuloksissa esiteltiin muutoksenhallintajärjestelmää ja käyttäjien siinä kokemat ongelmakohdat ja niihin löydetyt kehitysehdotukset. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi tutkimuksesta nousi esille roolien ja vastuiden selkeyttäminen, visuaaliset muutostarpeet sekä toiminnallisten ongelmien korjaaminen järjestelmään.
Muutoksenhallintajärjestelmän käyttäjiltä saadun palautteen perusteella käyttäjien mukaan ottaminen järjestelmän suunnitteluun ja kehittämiseen on suositeltavaa. Tutkimuksen viitekehys soveltuu järjestelmien käytettävyyden kehittämiseen, mutta koska järjestelmä on räätälöity yrityksen tarpeisiin, tuloksia voitaisiin hyödyntää vain rajallisesti.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin käyttöliittymän käytettävyyteen ja kuinka sitä voidaan parantaa. Teoriassa esiteltiin yleisesti tunnettuja käytettävyysteorioita ja muutoksenhallintaa sekä yrityksessä olevaa muutoksenhallintaprosessia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusotetta hyödyntäen, koska se sopii käyttäjänäkökulman ja subjektiivisen näkökulman esille tuomiseen. Aiheeseen tutustuttiin tutkimalla yhtiön sisäistä järjestelmää ja siihen liittyvää dokumentaatiota. Yrityksen IT-tukihenkilö esitteli järjestelmää ja sen toimintoja. Tutkimus suoritettiin teemahaastattelemalla järjestelmän pääkäyttäjiä.
Tutkimustuloksissa esiteltiin muutoksenhallintajärjestelmää ja käyttäjien siinä kokemat ongelmakohdat ja niihin löydetyt kehitysehdotukset. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi tutkimuksesta nousi esille roolien ja vastuiden selkeyttäminen, visuaaliset muutostarpeet sekä toiminnallisten ongelmien korjaaminen järjestelmään.
Muutoksenhallintajärjestelmän käyttäjiltä saadun palautteen perusteella käyttäjien mukaan ottaminen järjestelmän suunnitteluun ja kehittämiseen on suositeltavaa. Tutkimuksen viitekehys soveltuu järjestelmien käytettävyyden kehittämiseen, mutta koska järjestelmä on räätälöity yrityksen tarpeisiin, tuloksia voitaisiin hyödyntää vain rajallisesti.