Kuinka tunnelmamuotoilla innovointityöpaja? Case: Peluri-hanke
Hokkanen, Anni (2017)
Hokkanen, Anni
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704215109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704215109
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoa tunnelmamuotoilusta ja pohtia tunnelmamuotoilun käytettävyyttä innovointityöpajaympäristössä. Tutkimuksen ensisijainen tavoite oli tutkia, mitä lisäarvoa tunnelmamuotoilulla voidaan tuoda innovointityöpajaan. Lisäksi työllä haluttiin etsiä vastauksia kahteen alakysymykseen: miten tunnelma ja asiakaskokemus muodostuvat ja minkälaisia keinoja ja työkaluja voidaan käyttää tunnelman ja asiakaskokemuksen muotoiluun?
Tämä tutkimus oli osa Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja Saimaan ammattikorkeakoulun Peluri-hanketta. Hankkeen tavoite oli luoda pelillisillä ja leikillisillä menetelmiä hyödyntävä innovointityöpajasarja. Opinnäytetyön tekijä toimi sekä assistenttina että tutkijana hankkeessa.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta sekä piirteitä etnografisesta tutkimusmenetelmästä. Tutkimus noudatti abduktiivista päättelyä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi Marjo Rantasen Tunnelmamuotoilu -teos. Teorian pääpaino on tunnelmamuotoilussa ja tunnelmaluontiin liittyvissä työkaluissa ja keinoissa. Empiirisessä osuudessa esiteltiin aineistosta löytyneitä epäkohtia ja yhdisteltiin niitä tutkijan omiin havaintoihin. Tässä työssä aineisto koostui pääsääntöisesti tutkijan havainnoista ja niiden lisäksi tietoja työpajan tunnelmasta kerättiin haastattelulla, kyselyllä ja lomakkeella. Opinnäytetyössä käsiteltiin lyhyesti toimeksiantajan toiveesta myös johtamisnäkökulmaa.
Tutkimuksen johtopäätöksissä yhdisteltiin tutkijan löytämiä tunnelmamuotoilun keinoja ja tuloksista saatuja havaintoja hyödyntäen viitekehyksenä draaman kaarta. Johtopäätöksissä työpajan tunnelmaa arvioitiin ja tutkija antoi mahdollisia kehitysideoita tunnelman ja asiakaskokemuksen kehittämiseen.
Tämä tutkimus oli osa Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja Saimaan ammattikorkeakoulun Peluri-hanketta. Hankkeen tavoite oli luoda pelillisillä ja leikillisillä menetelmiä hyödyntävä innovointityöpajasarja. Opinnäytetyön tekijä toimi sekä assistenttina että tutkijana hankkeessa.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta sekä piirteitä etnografisesta tutkimusmenetelmästä. Tutkimus noudatti abduktiivista päättelyä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi Marjo Rantasen Tunnelmamuotoilu -teos. Teorian pääpaino on tunnelmamuotoilussa ja tunnelmaluontiin liittyvissä työkaluissa ja keinoissa. Empiirisessä osuudessa esiteltiin aineistosta löytyneitä epäkohtia ja yhdisteltiin niitä tutkijan omiin havaintoihin. Tässä työssä aineisto koostui pääsääntöisesti tutkijan havainnoista ja niiden lisäksi tietoja työpajan tunnelmasta kerättiin haastattelulla, kyselyllä ja lomakkeella. Opinnäytetyössä käsiteltiin lyhyesti toimeksiantajan toiveesta myös johtamisnäkökulmaa.
Tutkimuksen johtopäätöksissä yhdisteltiin tutkijan löytämiä tunnelmamuotoilun keinoja ja tuloksista saatuja havaintoja hyödyntäen viitekehyksenä draaman kaarta. Johtopäätöksissä työpajan tunnelmaa arvioitiin ja tutkija antoi mahdollisia kehitysideoita tunnelman ja asiakaskokemuksen kehittämiseen.