Brändimielikuvien synty sosiaalisessa mediassa ja sen eri kanavissa
Suojanen, Elina (2017)
Suojanen, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704204996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704204996
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin brändimielikuvia ja niiden syntyä sosiaalisessa mediassa. Työssä selvitettiin minkä tyyppisistä brändeistä kuluttajat ovat kiinnostuneita ja mitä brändejä ollaan halukkaita seuraamaan sosiaalisen median kanavissa. Työssä käytettiin teemahaastattelua sekä havainnointia sosiaalisessa mediassa. Havainnoimalla haluttiin tutkia brändien käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Brändejä haluttiin tutkia sosiaalisessa mediassa, koska aihe on ajankohtainen ja mainonta on siirtynyt huomattavasti sosiaaliseen mediaan.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin laadullisella menetelmällä, sillä haluttiin tutkia aitoja tilanteita. Teemahaastattelut suoritettiin puolistrukturoidusti, sillä haluttiin antaa haastateltaville vapautta haastattelussa. Havainnointiosiossa käytettiin laadullista sisällönanalyysia, jonka avulla kahden viikon aikana julkaistut päivitykset järjestettiin.
Tutkimus antaa osviittaa, että seurattujen brändien markkinointi, brändistrategia ja brändin luominen on löytänyt paikkansa sosiaalisesta mediasta. Brändit ovat löytäneet kanavan, jossa ilmentää omaa brändikuvaansa sekä olla vuorovaikutteisuudessa kuluttajien kanssa. Tutkimus osoitti, että seurattujen brändien mainonta ja läsnäolo sosiaalisessa mediassa ei vaikuta kuluttajien mielestä ahdistavalta tai läpitunkevalta.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin laadullisella menetelmällä, sillä haluttiin tutkia aitoja tilanteita. Teemahaastattelut suoritettiin puolistrukturoidusti, sillä haluttiin antaa haastateltaville vapautta haastattelussa. Havainnointiosiossa käytettiin laadullista sisällönanalyysia, jonka avulla kahden viikon aikana julkaistut päivitykset järjestettiin.
Tutkimus antaa osviittaa, että seurattujen brändien markkinointi, brändistrategia ja brändin luominen on löytänyt paikkansa sosiaalisesta mediasta. Brändit ovat löytäneet kanavan, jossa ilmentää omaa brändikuvaansa sekä olla vuorovaikutteisuudessa kuluttajien kanssa. Tutkimus osoitti, että seurattujen brändien mainonta ja läsnäolo sosiaalisessa mediassa ei vaikuta kuluttajien mielestä ahdistavalta tai läpitunkevalta.