Cool and Creative -ruokamatkailutuotteiden kartoitus pääkaupunkiseudulla
Forsström, Sonja (2017)
Forsström, Sonja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245263
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona RUOKA&MATKAILU -hankkeelle, joka on osa Haaga-Helia ammattikorkeakoulun koordinoimaa Suomen ruokamatkailustrategiaa. Tässä opinnäytetyössä kartoitetaan olemassa olevia omintakeisia ja erikoisia Cool and Creative -ruokamatkailutuotteita pääkaupunkiseudulla. Keskeisenä tavoitteena oli selvittää, millaisia tuotteita alueella on jo olemassa.
Opinnäytetyön tietoperustassa on käyty ruokamatkailun määritelmä, Suomen ruokamatkailustrategia, elämyksellisyyttä ruokamatkailun kontekstissa sekä ruokamatkailua suomalaisesta näkökulmasta. Lisäksi tietoperustassa on käyty läpi Cool and Creative -tuotteille potentiaalisia kohderyhmiä: moderneja humanisteja sekä foodie-kuluttajia. Tuotekehitys on myös tärkeä osa Cool and Creative -tuotteita, ja tietoperustassa on perehdytty tuotteistamisen merkitykseen ruokamatkailun edistäjänä.
Tutkimustyyppinen opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu ja aineiston analysointimenetelmänä teemoittelu. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2016 henkilöhaastatteluin, minkä jälkeen haastattelumateriaali litteroitiin ja analysoitiin.
Tutkimustulosten mukaan Cool and Creative -ruokamatkailutuotteita, joilla on mahdollisuus tulevaisuudessa saavuttaa kansainvälisesti tunnustettu asema, on jonkin verran. Tutkimustuloksissa ilmeni, että suomalaisista ruokamatkailutuotteista tekee omintakeisia Suomen luonnon antimien loputtomat käyttömahdollisuudet. Tuotteiden ja palveluiden näkyvyyttä tulee lisätä omintakeisella ja rohkealla tuotteistamisella sekä markkinoinnilla. Toimintaa saadaan tehostettua toimijoiden ja palveluiden integraatiolla, minkä seurauksena kilpailuetu ruokamatkailumarkkinoilla kasvaa. Suomen tulee omaksua rohkeammin asema maailman puhtaimman ja villeimmän ruoan tarjoajana, mikä tällä hetkellä kiinnostaa maailmalla ruokamatkailijoita.
Opinnäytetyön tietoperustassa on käyty ruokamatkailun määritelmä, Suomen ruokamatkailustrategia, elämyksellisyyttä ruokamatkailun kontekstissa sekä ruokamatkailua suomalaisesta näkökulmasta. Lisäksi tietoperustassa on käyty läpi Cool and Creative -tuotteille potentiaalisia kohderyhmiä: moderneja humanisteja sekä foodie-kuluttajia. Tuotekehitys on myös tärkeä osa Cool and Creative -tuotteita, ja tietoperustassa on perehdytty tuotteistamisen merkitykseen ruokamatkailun edistäjänä.
Tutkimustyyppinen opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu ja aineiston analysointimenetelmänä teemoittelu. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2016 henkilöhaastatteluin, minkä jälkeen haastattelumateriaali litteroitiin ja analysoitiin.
Tutkimustulosten mukaan Cool and Creative -ruokamatkailutuotteita, joilla on mahdollisuus tulevaisuudessa saavuttaa kansainvälisesti tunnustettu asema, on jonkin verran. Tutkimustuloksissa ilmeni, että suomalaisista ruokamatkailutuotteista tekee omintakeisia Suomen luonnon antimien loputtomat käyttömahdollisuudet. Tuotteiden ja palveluiden näkyvyyttä tulee lisätä omintakeisella ja rohkealla tuotteistamisella sekä markkinoinnilla. Toimintaa saadaan tehostettua toimijoiden ja palveluiden integraatiolla, minkä seurauksena kilpailuetu ruokamatkailumarkkinoilla kasvaa. Suomen tulee omaksua rohkeammin asema maailman puhtaimman ja villeimmän ruoan tarjoajana, mikä tällä hetkellä kiinnostaa maailmalla ruokamatkailijoita.