Psyykkinen valmennus tanssinopettajakoulutuksessa : opiskelijoiden käsityksiä psyykkisestä valmennuksesta kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tekijänä
Karjalainen, Johanna (2017)
Karjalainen, Johanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245236
Tiivistelmä
Tanssialalla keskitytään pääasiassa fyysisten taitojen treenaamiseen huippuunsa ja psyykkinen hyvinvointi ja jaksaminen jäävät usein vähemmälle huomiolle tai jopa kokonaan huomiotta. Tutkimukseni tavoite oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia tanssinopettajaopiskelijoilla on tällä hetkellä psyykkisestä valmennuksesta ja koetaanko psyykkistä valmennusta tarpeelliseksi itselle sekä yleisesti tanssialalla. Tutkimusmenetelmä on määrällinen ja soveltava. Tutkimukseen luodun kyselyn aineistoa verrataan tietoperustaan, jota on sovellettu tanssialan toimijoiden näkökulmasta.
Tuloksista selviää, että tanssinopettajaopiskelijat liittävät psyykkisen valmennuksen mieleen ja ajatustoimintoihin keskittymiseen, joilla pyritään parantamaan suorituskykyä, lisäämään hyvinvointia tai molempia. Psyykkisen valmennuksen teoriaa tai menetelmiä kohdataan pääasiassa elämänkokemuksissa, ja on koettu, että tanssinopettajakoulutuksesta ei ole saatu juuri tai lainkaan psyykkistä valmennusta. Tanssinopettajaopiskelijat pitävät psyykkistä valmennusta tärkeänä ja uskovat tai toivovat sen lisääntyvän alalla tulevaisuudessa. Jatkossa olisi tärkeää kehittää psyykkistä valmennusta tanssialan toimijoiden tarpeisiin sopivaksi eli viedä psyykkisen valmennuksen menetelmiä käytäntöön ja tutkia niiden vaikutuksia tanssinopettajaopiskelijoiden hyvinvointiin.
Tuloksista selviää, että tanssinopettajaopiskelijat liittävät psyykkisen valmennuksen mieleen ja ajatustoimintoihin keskittymiseen, joilla pyritään parantamaan suorituskykyä, lisäämään hyvinvointia tai molempia. Psyykkisen valmennuksen teoriaa tai menetelmiä kohdataan pääasiassa elämänkokemuksissa, ja on koettu, että tanssinopettajakoulutuksesta ei ole saatu juuri tai lainkaan psyykkistä valmennusta. Tanssinopettajaopiskelijat pitävät psyykkistä valmennusta tärkeänä ja uskovat tai toivovat sen lisääntyvän alalla tulevaisuudessa. Jatkossa olisi tärkeää kehittää psyykkistä valmennusta tanssialan toimijoiden tarpeisiin sopivaksi eli viedä psyykkisen valmennuksen menetelmiä käytäntöön ja tutkia niiden vaikutuksia tanssinopettajaopiskelijoiden hyvinvointiin.