Videomarkkinoinnin merkitys ja markkinointivideon toteutus
Sorjonen, Jyrki (2017)
Sorjonen, Jyrki
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245264
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee videon merkitystä yrityksen markkinoinnissa, sekä videomarkkinoinnin toteuttamista käytännön tasolla. Raportissa käyn läpi laajasti tutkimuksia ja raportteja videomarkkinoinnin tärkeydestä ja siitä, kuinka katsojat kuluttavat videosisältöä ja jopa kaipaavat sitä yrityksiltä. Lisäksi käyn läpi sitä kuinka videomarkkinoinnilla voidaan vaikuttaa ihmisiin, heidän tunteisiinsa ja ostopäätöksiinsä.
Käytännön osiona tein toisen opiskelijan, Julia Sorjosen kanssa markkinointivideon turenkilaiselle kuntokeskus My Linelle. Tämä toteutettiin nykyisiä videomarkkinoinnin trendejä seuraten, ja tässä raportissa avaan itse tuotantoprosessin ja lisäksi selitän mitä eri valintoja teimme videon suhteen. Kaikki valinnat videon kestosta tyyliin ja kuvauskohteisiin asti tehtiin tietoisesti, pyrkimyksenä antaa kuntokeskuksesta tietynlainen kuva. My Line halusi nuorekkaan ja raikkaan videon, joka houkuttelisi laajasti kaikenlaisia ihmisiä. Tämä vaatimus esitti omat haasteensa, mutta oli myös hyvä mahdollisuus meille käyttää hyväksi kaikkea koulutuksen aikana oppimaamme teknistä, taiteellista ja myös kokemuksellista taitoa.
Opinnäytetyöni tarjosi My Linelle videon, joka auttaisi heitä markkinoinnissa ja toisi uusia asiakkaita. Lisäksi näytin kuinka merkityksellistä videon käyttö yrityksen markkinoinnissa on tänä päivänä. Nämä molemmat tavoitteet täydentävät toisiaan. On tärkeää ymmärtää miten eri valinnat vaikuttavat katsojaan ja miksi nämä valinnat ovat tärkeitä yrityksen markkinoinnille. Videota ei kannata tehdä vain videon tekemisen takia. Kun videolle on perusteltu tarve ja sen toteutuksessa tehdään oikeita valintoja, tehostaa se yrityksen brändiä ja markkinointia positiivisesti.
Käytännön osiona tein toisen opiskelijan, Julia Sorjosen kanssa markkinointivideon turenkilaiselle kuntokeskus My Linelle. Tämä toteutettiin nykyisiä videomarkkinoinnin trendejä seuraten, ja tässä raportissa avaan itse tuotantoprosessin ja lisäksi selitän mitä eri valintoja teimme videon suhteen. Kaikki valinnat videon kestosta tyyliin ja kuvauskohteisiin asti tehtiin tietoisesti, pyrkimyksenä antaa kuntokeskuksesta tietynlainen kuva. My Line halusi nuorekkaan ja raikkaan videon, joka houkuttelisi laajasti kaikenlaisia ihmisiä. Tämä vaatimus esitti omat haasteensa, mutta oli myös hyvä mahdollisuus meille käyttää hyväksi kaikkea koulutuksen aikana oppimaamme teknistä, taiteellista ja myös kokemuksellista taitoa.
Opinnäytetyöni tarjosi My Linelle videon, joka auttaisi heitä markkinoinnissa ja toisi uusia asiakkaita. Lisäksi näytin kuinka merkityksellistä videon käyttö yrityksen markkinoinnissa on tänä päivänä. Nämä molemmat tavoitteet täydentävät toisiaan. On tärkeää ymmärtää miten eri valinnat vaikuttavat katsojaan ja miksi nämä valinnat ovat tärkeitä yrityksen markkinoinnille. Videota ei kannata tehdä vain videon tekemisen takia. Kun videolle on perusteltu tarve ja sen toteutuksessa tehdään oikeita valintoja, tehostaa se yrityksen brändiä ja markkinointia positiivisesti.