Kokonaisvaltainen laadunhallinta maarakennusyrityksessä
Siik, Tommi (2017)
Siik, Tommi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255321
Tiivistelmä
Nykyajan menestyvältä rakennusalan yritykseltä edellytetään kokonaisvaltaista toiminnan laatua sekä asiakaskeskeisyyttä. Pelkkä lopputuotteen korkea laatu ei enää riitä, jos toiminta ei ole tehokasta eikä asiakkaan tarpeita ja odotuksia täytetä. Sen vuoksi yritykseltä edellytetään kokonaisvaltaista laadunhallintaa, jonka tärkein tavoite on asiakastyytyväisyyden varmistaminen.
Asiakastyytyväisyyden varmistaminen edellyttää asiakkaiden tarpeiden tunnistamista sekä niiden täyttämistä. Yrityksen haasteena on kehittää toimintansa laatua niin, että asiakkaan tilaama lopputuote syntyy tehokkaasti ilman turhia laatukustannuksia. Saavuttaakseen tavoittelemansa laatutason, yrityksen tulee dokumentoida toimintatapansa, seurata toimintansa laatua sekä pyrkiä sen jatkuvaan kehittämiseen. Tähän tarkoitukseen markkinoilla on paljon erilaisia laatutyökaluja, joista rakennusalan yritykselle yksi parhaiten soveltuvista on laatujärjestelmä.
Opinnäytetyössäni kerron, miten teollistuminen on vaikuttanut yritysten laadunhallintaan: aiemmin painotettiin pelkkää lopputuotteen laatua, kun taas tämän päivän yritysmaailmassa korostuu kokonaisvaltainen laadunhallinta. Kokonaisvaltainen laadunhallinta edellyttää yritykseltä toimivaa laatujärjestelmää, jossa kuvataan organisaatiossa noudatettavat pelisäännöt, parhaat tunnetut suoritustavat sekä toiminta mahdollisissa ongelmatilanteissa. Laatujärjestelmän pohjalta yritys luo jokaiselle työmaalle oman työmaakohtaisen laatusuunnitelman. Sen avulla yritys pyrkii varmistamaan, että jokainen yksittäinen urakka saadaan suoritettua laatujärjestelmän edellyttämällä tavalla.
Työmaan laatusuunnitelman laadintaohje on laatujärjestelmän tärkein yksittäinen dokumentti, jota hyödynnetään yksittäisten työmaakohtaisten laatusuunnitelmien luomisessa. Opinnäytetyössä kuvataan työmaan laatusuunnitelman luomisessa huomioitavat asiat hulevesiviemäriverkoston saneerausurakassa, jossa opinnäytetyön tekijä toimi vastaavana työnjohtajana kesällä 2016.
Asiakastyytyväisyyden varmistaminen edellyttää asiakkaiden tarpeiden tunnistamista sekä niiden täyttämistä. Yrityksen haasteena on kehittää toimintansa laatua niin, että asiakkaan tilaama lopputuote syntyy tehokkaasti ilman turhia laatukustannuksia. Saavuttaakseen tavoittelemansa laatutason, yrityksen tulee dokumentoida toimintatapansa, seurata toimintansa laatua sekä pyrkiä sen jatkuvaan kehittämiseen. Tähän tarkoitukseen markkinoilla on paljon erilaisia laatutyökaluja, joista rakennusalan yritykselle yksi parhaiten soveltuvista on laatujärjestelmä.
Opinnäytetyössäni kerron, miten teollistuminen on vaikuttanut yritysten laadunhallintaan: aiemmin painotettiin pelkkää lopputuotteen laatua, kun taas tämän päivän yritysmaailmassa korostuu kokonaisvaltainen laadunhallinta. Kokonaisvaltainen laadunhallinta edellyttää yritykseltä toimivaa laatujärjestelmää, jossa kuvataan organisaatiossa noudatettavat pelisäännöt, parhaat tunnetut suoritustavat sekä toiminta mahdollisissa ongelmatilanteissa. Laatujärjestelmän pohjalta yritys luo jokaiselle työmaalle oman työmaakohtaisen laatusuunnitelman. Sen avulla yritys pyrkii varmistamaan, että jokainen yksittäinen urakka saadaan suoritettua laatujärjestelmän edellyttämällä tavalla.
Työmaan laatusuunnitelman laadintaohje on laatujärjestelmän tärkein yksittäinen dokumentti, jota hyödynnetään yksittäisten työmaakohtaisten laatusuunnitelmien luomisessa. Opinnäytetyössä kuvataan työmaan laatusuunnitelman luomisessa huomioitavat asiat hulevesiviemäriverkoston saneerausurakassa, jossa opinnäytetyön tekijä toimi vastaavana työnjohtajana kesällä 2016.