Sosiaalisen median strategia koneurakointiyritykselle
Marjamaa, Heidi (2017)
Marjamaa, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255353
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin koneurakointiyrityksen mahdollisuuksia hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Työn tutkimusongelmana oli selvittää, miten toimeksiantaja voi hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan ja saada lisää tunnettavuutta ja sen mukana lisää asiakkaita. Tässä työssä keskityttiin yrityksen yksityisiin asiakkaisiin.
Työn toimeksiantajana toimi Koneurakointi Marjamaa Oy. Koneurakointi Marjamaa Oy on kaarinalainen nosto- ja kuljetusyritys, joka tarjoaa palveluitaan sekä yrityksille että yksityisille asiakkaille. Toimeksiantajan sosiaalisen median käytöstä ei ole laadittuna mitään tarkkaa suunnitelmaa. Yrityksen markkinointi on melko pienimuotoista ja tarkemmalle markkinointisuunnitelmalle oli tarvetta.
Työn viitekehys koostui kirjallisista ja sähköisistä lähteistä, toimeksiantajan toiveista sekä benchmarking-tutkimuksen tuloksista. Työn teoriaosuus koostui sosiaalisen median tarkastelemisesta ja valittujen kanavien läpikäynnistä sekä niiden hyödyntämisestä. Työn käytännönosuus piti sisällään kaksi vaihetta: benchmarking-tutkimuksen sekä itse sosiaalisen median strategian toimeksiantajalle. Benchmarkingin avulla saatiin tietoa siitä, miten muut yritykset käyttävät sosiaalista mediaa hyödykseen ja tutkimuksen avulla saatuja tuloksia pystytään hyödyntämään toimeksiantajan sosiaalisen median strategian rakentamisessa.
Työn lopputuloksena syntyi sosiaalisen median strategia, joka toimitetaan toimeksiantajalle. Strategiasuunnitelma perustui benchmarking-tutkimukseen, jossa vertailtiin vastaavien yritysten sosiaalisen median käyttöä. Tutkimuksen perusteella käytetyin kanava sosiaalisessa mediassa vastaavissa yrityksissä oli Facebook, mutta myös muita kanavia kokeillaan. Keskimääräisesti seuraajia vertailuyritysten Facebook-sivuilla oli 100–1000. Päivitystahti sosiaalisessa mediassa oli vaihtelevaa, mutta suurin osa julkaisi jotain sosiaalisen median kanavissaan vähintään kerran viikossa. Suosituin julkaisutapa oli kuvajulkaisut ja toisena videojulkaisut. Sosiaalisen median strategia rakentui tutkimustulosten ja teorian avulla.Strategiassa määritettiin sosiaalisen median tavoitteet, työkalut sekä toteutus.
Kehittämisehdotuksina toimeksiantajalle ehdotettiin sosiaalisen median vastuuhenkilön nimeämistä, annettiin vinkkejä sosiaalisen median julkaisujen sisältöihin, sosiaalisen median julkaisujen hyödyllisyyden mittaamiseen sekä ehdotettiin perinteisen markkinoinnin vähentämistä.
Työn toimeksiantajana toimi Koneurakointi Marjamaa Oy. Koneurakointi Marjamaa Oy on kaarinalainen nosto- ja kuljetusyritys, joka tarjoaa palveluitaan sekä yrityksille että yksityisille asiakkaille. Toimeksiantajan sosiaalisen median käytöstä ei ole laadittuna mitään tarkkaa suunnitelmaa. Yrityksen markkinointi on melko pienimuotoista ja tarkemmalle markkinointisuunnitelmalle oli tarvetta.
Työn viitekehys koostui kirjallisista ja sähköisistä lähteistä, toimeksiantajan toiveista sekä benchmarking-tutkimuksen tuloksista. Työn teoriaosuus koostui sosiaalisen median tarkastelemisesta ja valittujen kanavien läpikäynnistä sekä niiden hyödyntämisestä. Työn käytännönosuus piti sisällään kaksi vaihetta: benchmarking-tutkimuksen sekä itse sosiaalisen median strategian toimeksiantajalle. Benchmarkingin avulla saatiin tietoa siitä, miten muut yritykset käyttävät sosiaalista mediaa hyödykseen ja tutkimuksen avulla saatuja tuloksia pystytään hyödyntämään toimeksiantajan sosiaalisen median strategian rakentamisessa.
Työn lopputuloksena syntyi sosiaalisen median strategia, joka toimitetaan toimeksiantajalle. Strategiasuunnitelma perustui benchmarking-tutkimukseen, jossa vertailtiin vastaavien yritysten sosiaalisen median käyttöä. Tutkimuksen perusteella käytetyin kanava sosiaalisessa mediassa vastaavissa yrityksissä oli Facebook, mutta myös muita kanavia kokeillaan. Keskimääräisesti seuraajia vertailuyritysten Facebook-sivuilla oli 100–1000. Päivitystahti sosiaalisessa mediassa oli vaihtelevaa, mutta suurin osa julkaisi jotain sosiaalisen median kanavissaan vähintään kerran viikossa. Suosituin julkaisutapa oli kuvajulkaisut ja toisena videojulkaisut. Sosiaalisen median strategia rakentui tutkimustulosten ja teorian avulla.Strategiassa määritettiin sosiaalisen median tavoitteet, työkalut sekä toteutus.
Kehittämisehdotuksina toimeksiantajalle ehdotettiin sosiaalisen median vastuuhenkilön nimeämistä, annettiin vinkkejä sosiaalisen median julkaisujen sisältöihin, sosiaalisen median julkaisujen hyödyllisyyden mittaamiseen sekä ehdotettiin perinteisen markkinoinnin vähentämistä.