Laajasalon Palloseuran markkinoinnin kehittämissuunnitelma
Suutarinen, Ville (2017)
Suutarinen, Ville
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275556
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Laajasalon Palloseuralle, joka on helsinkiläinen jalkapalloseura. Laajasalon Palloseura on nopeasti kasvava seura, joka mahdollistaa yli 800 lapselle ja aikuiselle mahdollisuuden harrastaa jalkapalloa kotisaarella, Laajasalossa. Seura pyrkii kehittämään toimintaansa asuinalueen kasvun myötä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea toimeksiantajan kasvua ja selkeyttää seuran markkinointia. Kehittämissuunnitelmassa käydään läpi nykytilannetta sekä annetaan käytännön työkaluja ja vinkkejä tulevaisuutta varten. Ehdotelmat ovat suhteutettu LPS:n resursseihin siten, että seuran henkilöstö pystyy toteuttamaan niitä mahdollisimman hyvin.
Opinnäytetyö lähtee liikkeelle teoriaosuudella, jossa käsitellään markkinoinnin perusteita ja käsitteitä. Teoriaosuudessa kerrotaan muun muassa integroinnista, 4P-mallista, urheilumarkkinoinnista, sponsoroinnista sekä brändin luomisesta. Markkinointiviestinnän kappaleessa pureudutaan mainonnan maailmaan, käymällä läpi erilaisia mainontakanavia. Teoriaosuuden tavoitteena on avata lukijalle mitä markkinointi merkitsee ja miten sitä toteutetaan. Sen laatimiseen on käytetty alan kirjallisuutta ja internetistä löytyneitä lähteitä.
Kehittämissuunnitelma tehtiin seuran antamien tietojen, jäsenkyselyiden sekä omien kokemusten perusteella. Saatujen tietojen perusteella luotiin kehittämissuunnitelma, joka pyrkii palvelemaan seuraa asuinalueen murroksen aikana. Opinnäytetyö on suunnattu Laajasalon Palloseuralle, mutta sitä voidaan soveltaa muiden keskisuurten urheiluseurojen markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea toimeksiantajan kasvua ja selkeyttää seuran markkinointia. Kehittämissuunnitelmassa käydään läpi nykytilannetta sekä annetaan käytännön työkaluja ja vinkkejä tulevaisuutta varten. Ehdotelmat ovat suhteutettu LPS:n resursseihin siten, että seuran henkilöstö pystyy toteuttamaan niitä mahdollisimman hyvin.
Opinnäytetyö lähtee liikkeelle teoriaosuudella, jossa käsitellään markkinoinnin perusteita ja käsitteitä. Teoriaosuudessa kerrotaan muun muassa integroinnista, 4P-mallista, urheilumarkkinoinnista, sponsoroinnista sekä brändin luomisesta. Markkinointiviestinnän kappaleessa pureudutaan mainonnan maailmaan, käymällä läpi erilaisia mainontakanavia. Teoriaosuuden tavoitteena on avata lukijalle mitä markkinointi merkitsee ja miten sitä toteutetaan. Sen laatimiseen on käytetty alan kirjallisuutta ja internetistä löytyneitä lähteitä.
Kehittämissuunnitelma tehtiin seuran antamien tietojen, jäsenkyselyiden sekä omien kokemusten perusteella. Saatujen tietojen perusteella luotiin kehittämissuunnitelma, joka pyrkii palvelemaan seuraa asuinalueen murroksen aikana. Opinnäytetyö on suunnattu Laajasalon Palloseuralle, mutta sitä voidaan soveltaa muiden keskisuurten urheiluseurojen markkinoinnissa.