Potilaspalautelomake ensihoitoon
Miettinen, Joona; Luukkonen, Samu; Gullsten, Joonas (2017)
Miettinen, Joona
Luukkonen, Samu
Gullsten, Joonas
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275578
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa potilaspalautelomake Itä-Savon sairaanhoitopiirille Etelä-Savon pelastuslaitoksen käyttöön. Ensihoidon potilastyytyväisyyttä ei ole tutkittu aiemmin Itä-Savon sairaanhoitopiirin alueella. Lisäksi lomakkeella saadaan tietoa alueen ensihoidon laadusta, sillä terveydenhuoltolain 8§:n 4 momentin nojalla terveydenhuollon henkilökunnan tulee kehittää potilasturvallisuutta ja laadunhallintaa. Henkilökunta tarvitsee palautetta oppimisen sekä oman toiminnan kehittämisen kannalta.
Ensihoidon saama potilaspalaute on tähän asti ollut pääasiassa suullista palautetta, eikä sitä ole kirjattu
mihinkään tietokantaan. Suullinen palaute on käsitelty ainoastaan kahvipöytäkeskusteluissa, joissa ilmenneet epäkohdat ovat tulleet julki ja toimintaa on pyritty parantamaan keskustelussa esille nousseiden asioiden perusteella. Järjestelmällinen palautteen kerääminen ensihoidossa on tärkeää, jotta palautetta voidaan hyödyntää tehokkaasti. Saatua palautetta voidaan verrata aiemmin saatuihin tuloksiin ja tätä kautta löytää uusia kehityskohteita, joissa toimintaa tulee parantaa. Potilaspalautteesta saadaan näkökulmia, joita ensihoitajat eivät välttämättä ole huomioineet työssään.
Toteutimme opinnäytetyön tuotekehitysprosessina yhteistyössä Etelä-Savon pelastuslaitoksen vastaavan kenttäjohtajan, ensihoitajien ja Itä-Savon sairaanhoitopiirin kehittämispäällikön kanssa. Lähetimme sosiaali- ja terveysministeriön pohjalta tuotetun luonnosteluvaiheen potilaspalautelomakkeen vastaavalle
kenttäjohtajalle, joka jakoi sen 65:n ensihoitajan arvioitavaksi. Kyselyymme vastasi 13 ensihoitajaa. Kyselylomakkeen aihealueiden kautta ensihoitajat arvioivat tärkeäksi kokemiaan asioita ensihoidossa sekä potilaspalautelomakkeessa. Vastausten perusteella muokkasimme kehittelyvaiheen potilaspalautelomakkeen, jota arvioitiin Webropol-kyselyn kautta. Kyselyyn vastasi viisi ensihoitajaa. Näiden palautevaiheiden
kautta muokkasimme kehittelyvaiheen lomakkeesta viimeistellyn potilaspalautelomakkeen hyödyntämällä kategorisointi-menetelmää.
Ensihoitajat kokivat tärkeinä asioina lomakkeen selkokielisyyden ja ymmärrettävyyden. Sisällöllisesti tärkeimpinä asioina koettiin ensihoitajien käyttäytyminen, kivunhoidon huomioiminen, hoidon ja kuljetuksen turvallisuus sekä potilaan tietoisuus omasta hoidostaan.
Ensihoidon saama potilaspalaute on tähän asti ollut pääasiassa suullista palautetta, eikä sitä ole kirjattu
mihinkään tietokantaan. Suullinen palaute on käsitelty ainoastaan kahvipöytäkeskusteluissa, joissa ilmenneet epäkohdat ovat tulleet julki ja toimintaa on pyritty parantamaan keskustelussa esille nousseiden asioiden perusteella. Järjestelmällinen palautteen kerääminen ensihoidossa on tärkeää, jotta palautetta voidaan hyödyntää tehokkaasti. Saatua palautetta voidaan verrata aiemmin saatuihin tuloksiin ja tätä kautta löytää uusia kehityskohteita, joissa toimintaa tulee parantaa. Potilaspalautteesta saadaan näkökulmia, joita ensihoitajat eivät välttämättä ole huomioineet työssään.
Toteutimme opinnäytetyön tuotekehitysprosessina yhteistyössä Etelä-Savon pelastuslaitoksen vastaavan kenttäjohtajan, ensihoitajien ja Itä-Savon sairaanhoitopiirin kehittämispäällikön kanssa. Lähetimme sosiaali- ja terveysministeriön pohjalta tuotetun luonnosteluvaiheen potilaspalautelomakkeen vastaavalle
kenttäjohtajalle, joka jakoi sen 65:n ensihoitajan arvioitavaksi. Kyselyymme vastasi 13 ensihoitajaa. Kyselylomakkeen aihealueiden kautta ensihoitajat arvioivat tärkeäksi kokemiaan asioita ensihoidossa sekä potilaspalautelomakkeessa. Vastausten perusteella muokkasimme kehittelyvaiheen potilaspalautelomakkeen, jota arvioitiin Webropol-kyselyn kautta. Kyselyyn vastasi viisi ensihoitajaa. Näiden palautevaiheiden
kautta muokkasimme kehittelyvaiheen lomakkeesta viimeistellyn potilaspalautelomakkeen hyödyntämällä kategorisointi-menetelmää.
Ensihoitajat kokivat tärkeinä asioina lomakkeen selkokielisyyden ja ymmärrettävyyden. Sisällöllisesti tärkeimpinä asioina koettiin ensihoitajien käyttäytyminen, kivunhoidon huomioiminen, hoidon ja kuljetuksen turvallisuus sekä potilaan tietoisuus omasta hoidostaan.