Nuoren siirtymävaihe lastentautien poliklinikalla
Puttonen, Salla; Rahkola, Sari; Holappa, Pirita (2017)
Puttonen, Salla
Rahkola, Sari
Holappa, Pirita
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275602
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa pitkäaikaissairaan nuoren siirtymävaiheesta lastentautien poliklinikalta aikuispuolen poliklinikalle. Tarkoituksena oli myös kerätä tietoa eri sairauksien hoitopoluista ja mihin asioihin siirtymävaiheessa tulee kiinnittää huomioita. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä kattavasti tietoa siirtymävaiheesta. Tutkimustehtävinä oli selvittää, kuinka siirtymävaihe toteutuu lastentautien poliklinikalta aikuispuolen poliklinikalle sekä millaista on hyvä hoitotyö siirtymävaiheessa. Työn toimeksiantaja oli Kuopion yliopistollisen sairaalan lastentautien poliklinikka.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Laadimme myös nuorille ja heidän vanhemmilleen alustavat kyselylomakkeet, joiden avulla lastentautien poliklinikka saa tietoa siirtymävaiheen onnistumisesta. Kirjallisuuskatsauksen tulokset analysoitiin kirjallisuuskatsauksen menetelmän mukaisesti mukana olleista 11 tutkimuksesta.
Siirtymävaiheella tarkoitetaan nuoren valmistautumista ja konkreettisesti siirtymistä lasten terveydenhuollosta aikuisten terveydenhuollon piiriin. Siirtymävaiheen ajankohta on yksilöllinen, yleensä se tapahtuu 12−22 vuoden iässä. Siirtymävaiheessa nuori ottaa vastuuta oman pitkäaikaissairauden hoidosta ja tapaa hoitajia sekä lääkäreitä ilman vanhempia. Opinnäytetyön tulosten perusteella selvisi, että siirtymävaiheessa tarvitaan enemmän tukea ja ohjausta. Omahoitajan rooli on tärkeä siirtymävaiheessa, koska nuorella on luottamussuhde häneen. Siirtymävaihe luo nuorelle ahdistusta ja pelkoa, koska hoitohenkilökunta muuttuu ja oman sairauden hoidosta pitää ottaa enemmän vastuuta. Hoitajalta vaaditaan osaamista nuoren ohjaamiseen ja tukemiseen.
Johtopäätöksenä on, että siirtymävaihe pelottaa nuoria. Nuorta tulee ohjata hyvissä ajoin siirtymävaiheeseen ja nuoret tarvitsevat tukea koko siirtymävaiheprosessin aikana. Kirjallinen materiaali siirtymävaiheesta tukee suullista ohjausta. Opinnäytetyöhön kerätty teoriatieto mahdollistaa erilaisten jatkotutkimusten teon. Opinnäytetyön pohjalta voi esimerkiksi suunnitella oppaan, jonka voi antaa nuorelle, kun siirtymävaihe on ajankohtainen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Laadimme myös nuorille ja heidän vanhemmilleen alustavat kyselylomakkeet, joiden avulla lastentautien poliklinikka saa tietoa siirtymävaiheen onnistumisesta. Kirjallisuuskatsauksen tulokset analysoitiin kirjallisuuskatsauksen menetelmän mukaisesti mukana olleista 11 tutkimuksesta.
Siirtymävaiheella tarkoitetaan nuoren valmistautumista ja konkreettisesti siirtymistä lasten terveydenhuollosta aikuisten terveydenhuollon piiriin. Siirtymävaiheen ajankohta on yksilöllinen, yleensä se tapahtuu 12−22 vuoden iässä. Siirtymävaiheessa nuori ottaa vastuuta oman pitkäaikaissairauden hoidosta ja tapaa hoitajia sekä lääkäreitä ilman vanhempia. Opinnäytetyön tulosten perusteella selvisi, että siirtymävaiheessa tarvitaan enemmän tukea ja ohjausta. Omahoitajan rooli on tärkeä siirtymävaiheessa, koska nuorella on luottamussuhde häneen. Siirtymävaihe luo nuorelle ahdistusta ja pelkoa, koska hoitohenkilökunta muuttuu ja oman sairauden hoidosta pitää ottaa enemmän vastuuta. Hoitajalta vaaditaan osaamista nuoren ohjaamiseen ja tukemiseen.
Johtopäätöksenä on, että siirtymävaihe pelottaa nuoria. Nuorta tulee ohjata hyvissä ajoin siirtymävaiheeseen ja nuoret tarvitsevat tukea koko siirtymävaiheprosessin aikana. Kirjallinen materiaali siirtymävaiheesta tukee suullista ohjausta. Opinnäytetyöhön kerätty teoriatieto mahdollistaa erilaisten jatkotutkimusten teon. Opinnäytetyön pohjalta voi esimerkiksi suunnitella oppaan, jonka voi antaa nuorelle, kun siirtymävaihe on ajankohtainen.