Lapsen motorisen kehityksen edistäminen : opas liikuntapäiväkodille
Vanhala, Petra; Laine, Siiri (2017)
Vanhala, Petra
Laine, Siiri
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275646
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tutkittuun tietoon perustuva opas ikäryhmän sensomotorisista taidoista ja liikkumisen hyödyistä lasten motorisen kehityksen edistämiseksi. Opas suunnattiin liikuntapäiväkodin henkilökunnalle työvälineeksi, ja se sisältää harjoitteita motoristen perustaitojen kehittämiseen. Tarkoituksena oli auttaa henkilökuntaa tukemaan ja seuraamaan lasten motorista kehitystä aiempaa tehokkaammin. Seurannan avulla mahdolliset huomiota vaativat kehitysviivästymät havaitaan ajoissa ja niihin voidaan puuttua.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli liikuntapäiväkoti Touhula Karisto. Päiväkodin johtaja toi esiin tarpeen selkeälle kokonaisuudelle lasten motorista kehitystä tukevista harjoitteista, sillä heidän tarpeisiinsa sellaista ei vielä ollut. Motoristen perustaitojen harjoittelun puute voi viivästyttää lapsen motorista kehitystä, mikä puolestaan voi aiheuttaa vaikeuksia oppimisessa ja sosiaalisissa taidoissa. Opinnäytetyön aineistona käytettiin tieteellisiä artikkeleita ja tutkimuksia, ammattikirjallisuutta sekä verkkolähteitä. Teoriatietoa koottiin lapsen kokonaisvaltaisesta kehityksestä, lasten fyysisestä aktiivisuudesta ja sen suosituksista sekä liikunnan tai sen puutteen merkityksestä lapsen kehitykseen. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja menetelmänä käytettiin tuotteistamista.
Tuotoksena syntyi liikuntapäiväkodin henkilökunnan työvälineeksi tarkoitettu opas lasten motorisen kehityksen edistämiseksi ja seuraamiseksi. Opas luovutettiin Touhula päiväkotien käyttöön henkilökunnan koulutuksessa. Opas sisältää johdannon, lyhyen teoriaosion motorisesta kehityksestä ja taitojen harjoittelusta eri ikävaiheissa sekä motoristen perustaitojen harjoitteita käsittely-, liikkumis- ja tasapainotaidoille.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli liikuntapäiväkoti Touhula Karisto. Päiväkodin johtaja toi esiin tarpeen selkeälle kokonaisuudelle lasten motorista kehitystä tukevista harjoitteista, sillä heidän tarpeisiinsa sellaista ei vielä ollut. Motoristen perustaitojen harjoittelun puute voi viivästyttää lapsen motorista kehitystä, mikä puolestaan voi aiheuttaa vaikeuksia oppimisessa ja sosiaalisissa taidoissa. Opinnäytetyön aineistona käytettiin tieteellisiä artikkeleita ja tutkimuksia, ammattikirjallisuutta sekä verkkolähteitä. Teoriatietoa koottiin lapsen kokonaisvaltaisesta kehityksestä, lasten fyysisestä aktiivisuudesta ja sen suosituksista sekä liikunnan tai sen puutteen merkityksestä lapsen kehitykseen. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja menetelmänä käytettiin tuotteistamista.
Tuotoksena syntyi liikuntapäiväkodin henkilökunnan työvälineeksi tarkoitettu opas lasten motorisen kehityksen edistämiseksi ja seuraamiseksi. Opas luovutettiin Touhula päiväkotien käyttöön henkilökunnan koulutuksessa. Opas sisältää johdannon, lyhyen teoriaosion motorisesta kehityksestä ja taitojen harjoittelusta eri ikävaiheissa sekä motoristen perustaitojen harjoitteita käsittely-, liikkumis- ja tasapainotaidoille.