Kenttäsuunnittelun graafinen toteutus 2D-tasoloikkapeliin
Sipola, Juho (2017)
Sipola, Juho
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275639
Tiivistelmä
Käsittelin opinnäytetyössäni kenttäsuunnittelun graafista toteutusta 2D-tasoloikkapeliin. Tässä tutkielmassa keskityin siihen, miten grafiikalla voi viestiä ja esittää pelaajalle pelin ominaisuuksista ja piirteistä kentän eri vaiheissa. Tämän lisäksi tutkin kenttäsuunnittelua, sen eroa pelisuunnitteluun sekä kenttäsuunnittelun rytmitystä. Projektiosassa valmistin ympäristögrafiikka-assetteja omaa 2D-tasoloikkakenttääni varten. Tutkielman loppuosassa
kerroin yksityiskohtaisesti assettien luonnista ja niiden sijoittelusta peliympäristöön.
Oma projektini sai alkunsa ajatuksesta luoda oma 2D- tasoloikkapeli opinnäytetyötä varten. Tähän opinnäytetyöhön päätin kuitenkin luoda käsiteltäväksi yhden kentän pelistä ja keskitynkin projektiosassa kyseisen kentän graafisiin valintoihin ja ratkaisuihin. Pyrin viestimään grafiikan avulla pelaajalle 2D-tasoloikkapelin genrelle oleellisia piirteitä ja ominaisuuksia pelimaailmassa ja hyödyntämään teoriaosiota tehdessäni oppimiani periaatteita kenttäsuunnittelusta ja grafiikasta.
Etsin tietoa tukemaan käsitystäni siitä, millä keinoin grafiikka viestii pelaajalle videopeleissä pelikentällä olevista elementeistä. Kenttägrafiikkoja tehdessäni hyödyin
suuresti siitä tiedosta, että pelit käyttävät paljon oikean elämän esimerkkejä viestiessään pelaajalle erilaisista pelimaailman mekaniikoista, kuten vaarasta. Tutkimustulokseni antoi minulle uusia näkökulmia kenttägrafiikan tekemiseen ja sen avulla viestimiseen.
Opinnäytetyöni avaa käsitettä grafiikan avulla viestimisestä peliympäristössä. Tutkielmani on suunnattu kaikille kenttäsuunnittelusta, kenttägrafiikasta ja graafisesta viestinnästä videopeleissä kiinnostuneille.
kerroin yksityiskohtaisesti assettien luonnista ja niiden sijoittelusta peliympäristöön.
Oma projektini sai alkunsa ajatuksesta luoda oma 2D- tasoloikkapeli opinnäytetyötä varten. Tähän opinnäytetyöhön päätin kuitenkin luoda käsiteltäväksi yhden kentän pelistä ja keskitynkin projektiosassa kyseisen kentän graafisiin valintoihin ja ratkaisuihin. Pyrin viestimään grafiikan avulla pelaajalle 2D-tasoloikkapelin genrelle oleellisia piirteitä ja ominaisuuksia pelimaailmassa ja hyödyntämään teoriaosiota tehdessäni oppimiani periaatteita kenttäsuunnittelusta ja grafiikasta.
Etsin tietoa tukemaan käsitystäni siitä, millä keinoin grafiikka viestii pelaajalle videopeleissä pelikentällä olevista elementeistä. Kenttägrafiikkoja tehdessäni hyödyin
suuresti siitä tiedosta, että pelit käyttävät paljon oikean elämän esimerkkejä viestiessään pelaajalle erilaisista pelimaailman mekaniikoista, kuten vaarasta. Tutkimustulokseni antoi minulle uusia näkökulmia kenttägrafiikan tekemiseen ja sen avulla viestimiseen.
Opinnäytetyöni avaa käsitettä grafiikan avulla viestimisestä peliympäristössä. Tutkielmani on suunnattu kaikille kenttäsuunnittelusta, kenttägrafiikasta ja graafisesta viestinnästä videopeleissä kiinnostuneille.