3–6-VUOTIAIDEN MOTORINEN KEHITYS TANSSINOPETUKSESSA : Opetusmenetelmien vaikutus motoriseen oppimiseen
Nuottila, Sonja (2017)
Nuottila, Sonja
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285725
Tiivistelmä
Tämä on opinnäytetyö 3–6-vuotiaiden lasten motorisesta kehityksestä ja sen huomioimisesta tanssinopetuksessa. Alussa on kerrottu lasten motorisesta kehityksestä, motoristen taitojen oppimisesta ja opettamisesta. Tutkimuksessa käsitellään sitä, miten erilaiset opetusmenetelmät vaikuttavat motoristen taitojen oppimiseen tanssitunneilla. Kyseiseen tutkimukseen on valittu tarkasteltaviksi opetustavoiksi sanallinen ohjeistaminen, esimerkin näyttäminen ja mielikuvien käyttö.
Tämä etnografinen tutkimus on toteutettu kuvaamalla kahden lastentanssiryhmän tunteja. Videoilta voitiin havaita, että esimerkin näyttäminen ja lasten mukana tekeminen oli varma ja tehokas tapa opettaa pieniä lapsia. Huomattavan tehokkaita olivat kuitenkin myös muut tutkitut opetustavat, kunhan tietyt reunaehdot täyttyivät. Tutkimuksen perusteella lasten opetuksessa tehokkain tapa on matkimalla oppiminen, mutta myös muita opetustapoja kannattaa käyttää monipuolisesti. Tutkimus on laadullinen, joten siitä saatava informaatio ei kuitenkaan automaattisesti päde muissa vastaavissa ryhmissä.
Tämä etnografinen tutkimus on toteutettu kuvaamalla kahden lastentanssiryhmän tunteja. Videoilta voitiin havaita, että esimerkin näyttäminen ja lasten mukana tekeminen oli varma ja tehokas tapa opettaa pieniä lapsia. Huomattavan tehokkaita olivat kuitenkin myös muut tutkitut opetustavat, kunhan tietyt reunaehdot täyttyivät. Tutkimuksen perusteella lasten opetuksessa tehokkain tapa on matkimalla oppiminen, mutta myös muita opetustapoja kannattaa käyttää monipuolisesti. Tutkimus on laadullinen, joten siitä saatava informaatio ei kuitenkaan automaattisesti päde muissa vastaavissa ryhmissä.