”Enemmän ehkä kuuluisuuksia eikä niin kamalan kotitekoista” : Asiakastyytyväisyyskysely Vaasan kaupunginkirjasto-maakuntakirjaston lastentapahtumissa alle 13-vuotiaiden kanssa vierailleille aikuisille
Karjala, Marjaana (2017)
Karjala, Marjaana
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285736
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tyytyväisiä Vaasan kaupunginkirjasto-maakuntakirjaston lastentapahtumissa vierailleet täysi-ikäiset asiakkaat ovat esimerkiksi kirjaston tapahtumiin, tapahtumatuotantoon ja mainontaan. Kohderyhmään kuuluivat täysi-ikäiset asiakkaat, jotka ovat käyneet kirjaston järjestämissä lastentapahtumissa alle 13-vuotiaiden lasten kanssa.
Teoriaosuudessa käsitellään tapahtuman järjestämisen vaiheita.
Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena. Tutkimusote oli kvantitatiivinen. Kyselytutkimus suoritettiin lomakekyselynä Vaasan kaupunginkirjasto-maakuntakirjastossa 27.1.–26.2.2017. Vastauksia kyselytutkimukseen tuli yhteensä 89 kappaletta. Vastaukset käsiteltiin Webropol-ohjelmalla.
Tutkimustulosten mukaan vastaajat olivat tyytyväisiä saamaansa asiakaspalveluun sekä tapahtumien järjestämiseen. Tyytymättömiä vastaajat taas olivat tapahtumien liian vähäiseen määrään, ahtaisiin tapahtumatiloihin, pitkiin välimatkoihin kirjastojen ja kotien välillä sekä tapahtumien ”pääkirjastokeskeisyyteen”. Vastaajia harmitti myös tapahtumien mainonta, joka ei ollut vastaajien mielestä tarpeeksi näkyvää ja tiivistä.
Teoriaosuudessa käsitellään tapahtuman järjestämisen vaiheita.
Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena. Tutkimusote oli kvantitatiivinen. Kyselytutkimus suoritettiin lomakekyselynä Vaasan kaupunginkirjasto-maakuntakirjastossa 27.1.–26.2.2017. Vastauksia kyselytutkimukseen tuli yhteensä 89 kappaletta. Vastaukset käsiteltiin Webropol-ohjelmalla.
Tutkimustulosten mukaan vastaajat olivat tyytyväisiä saamaansa asiakaspalveluun sekä tapahtumien järjestämiseen. Tyytymättömiä vastaajat taas olivat tapahtumien liian vähäiseen määrään, ahtaisiin tapahtumatiloihin, pitkiin välimatkoihin kirjastojen ja kotien välillä sekä tapahtumien ”pääkirjastokeskeisyyteen”. Vastaajia harmitti myös tapahtumien mainonta, joka ei ollut vastaajien mielestä tarpeeksi näkyvää ja tiivistä.