Shmup-pelin suunnittelu ja toteutus
Laaksonen, Jussi (2017)
Laaksonen, Jussi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285778
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan eri shmup-pelejä ja kuinka pelejä voidaan määritellä kuuluvaksi shmup-peligenreen. Määrittämisen lisäksi käydään shmup-pelien historia ja kehittymisen vaiheet. Lisäksi tutkitaan erilaisten shmup-pelien rakennetta sekä suunnittelua ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon shmup-peliä tehdessä sekä testatessa.
Shmup-pelien tutkimisen jälkeen käydään läpi oman shmup-pelini kehittämisen vaiheet. Omassa projektissani käydään läpi mahdolliset työkalut shmup-pelin tekemiseen, toteutetaan törmäystarkistus eri muotoisille ammuksille sekä käydään läpi yksinkertaisen shmup-pelimoottorin tekemisen vaiheet. Lopuksi käyn läpi pelin kehittämisen eri vaiheet ja pohdin, mitkä asiat onnistuivat hyvin ja mitkä puolestaan huonosti.
Shmup-pelien tutkimisen jälkeen käydään läpi oman shmup-pelini kehittämisen vaiheet. Omassa projektissani käydään läpi mahdolliset työkalut shmup-pelin tekemiseen, toteutetaan törmäystarkistus eri muotoisille ammuksille sekä käydään läpi yksinkertaisen shmup-pelimoottorin tekemisen vaiheet. Lopuksi käyn läpi pelin kehittämisen eri vaiheet ja pohdin, mitkä asiat onnistuivat hyvin ja mitkä puolestaan huonosti.