Varaosa- ja varastotoiminnan kehittäminen : Metroauto Oy Tampere
Laitinen, Mikko (2017)
Laitinen, Mikko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026055
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin kehittämään Metroauto Oy Tampereen toimipisteen varaosa- ja varastotoimintaa. Tavoitteena oli kehittää kyseisen toimipisteen varaosatoimintaa sujuvammaksi ja järjestelmällisemmäksi, minkä avulla saataisiin parannettua varaosatoiminnan kannattavuutta sekä vähennettyä varaosissa työskentelevien henkilöiden kuormitusta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi yleistä asiaa varastoinnista, varastonhallinnasta ja varastojen aiheuttamista kustannuksista. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään tiedonkeruun osuutta varastonhallinnassa sekä pohditaan sen merkitystä tuotteiden varastoinnille. Tiedonkeruun teoria painottuu erityisesti kiertoajan, kiertonopeuden, ABC-analyysin sekä taloudellisen tilauserän mallin määritelmään.
Toteutusosassa käydään läpi Metroauto Oy:n varaosatoimintaa sekä varastonhallintaa ja sen ensimmäisessä osassa käydään myös läpi yrityksellä käytössä olevat varastonhallinnan mittarit. Toteutusosan jälkimmäisessä osassa on suoritettu tutkimuksia liittyen varastotoimintojen nykytilaan. Työpaikalla suoritettujen tutkimusten perusteella varaosa- ja varastotoiminnan suurimpia haasteita ovat varaosamyyjien kasvanut työmäärä, joka pahentuu erityisesti silloin, kun joku varaosamyyjistä on pois töistä. Varaosamyyjien työmäärän kasvu vaikuttaa negatiivisesti varaosien tilauksiin, tilausten vastaanottoon sekä varaosien esikeräyksen toimivuuteen. Kiire aiheuttaa myös varaosatiskillä odottavien asiakkaiden odotusajan kasvua, mikä vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen ja sitä kautta asiakaskunnan pienenemiseen.
Saatujen tulosten pohjalta luotiin muutamia kehitysideoita varastotoimintojen parantamiselle. Varastotoimintoja pyrittiin jakamaan huollon työnjohtajille, jolloin varaosamyyjien työtehtävien määrä ja jatkuva kiire saatiin helpottumaan. Varaosien esikeräyshyllyn ylläpitovastuuta siirrettiin työnjohtajille, mikä vähensi varaosamyyjien kiirettä ja varastosaldossa tapahtuvia heittoja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi yleistä asiaa varastoinnista, varastonhallinnasta ja varastojen aiheuttamista kustannuksista. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään tiedonkeruun osuutta varastonhallinnassa sekä pohditaan sen merkitystä tuotteiden varastoinnille. Tiedonkeruun teoria painottuu erityisesti kiertoajan, kiertonopeuden, ABC-analyysin sekä taloudellisen tilauserän mallin määritelmään.
Toteutusosassa käydään läpi Metroauto Oy:n varaosatoimintaa sekä varastonhallintaa ja sen ensimmäisessä osassa käydään myös läpi yrityksellä käytössä olevat varastonhallinnan mittarit. Toteutusosan jälkimmäisessä osassa on suoritettu tutkimuksia liittyen varastotoimintojen nykytilaan. Työpaikalla suoritettujen tutkimusten perusteella varaosa- ja varastotoiminnan suurimpia haasteita ovat varaosamyyjien kasvanut työmäärä, joka pahentuu erityisesti silloin, kun joku varaosamyyjistä on pois töistä. Varaosamyyjien työmäärän kasvu vaikuttaa negatiivisesti varaosien tilauksiin, tilausten vastaanottoon sekä varaosien esikeräyksen toimivuuteen. Kiire aiheuttaa myös varaosatiskillä odottavien asiakkaiden odotusajan kasvua, mikä vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen ja sitä kautta asiakaskunnan pienenemiseen.
Saatujen tulosten pohjalta luotiin muutamia kehitysideoita varastotoimintojen parantamiselle. Varastotoimintoja pyrittiin jakamaan huollon työnjohtajille, jolloin varaosamyyjien työtehtävien määrä ja jatkuva kiire saatiin helpottumaan. Varaosien esikeräyshyllyn ylläpitovastuuta siirrettiin työnjohtajille, mikä vähensi varaosamyyjien kiirettä ja varastosaldossa tapahtuvia heittoja.