Monipaikkaisen organisaation haasteet työntekijöiden ja esimiesten näkökulmasta KEHA-keskuksessa
Tykkyläinen, Sanna (2017)
Tykkyläinen, Sanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036198
Tiivistelmä
Tämän työelämälähtöisen opinnäytetyön tavoitteena on selvittää minkälaisia haasteita monipaikkainen, virtuaalinen työyhteisö asettaa työntekijöille ja esimiehille. Tavoitteena on myös selvittää, minkälaisia ongelmia on sähköisten työkalujen käyttämisessä sekä löytää organisaatiossa käytössä olevia hyviä käytäntöjä liittyen monipaikkaisuuteen ja virtuaalisuuteen. Opinnäytetyön toimeksiantaja on KEHA-keskus.
Tutkimuksen tarkoituksena on löytää keinoja helpottamaan henkilöstön työskentelyä monipaikkaisesti ja virtuaalisesti. Näitä keinoja hyödyntämällä on mahdollista saavuttaa säästötavoitteet, joita aluehallintoon kohdistuu ja tehostaa toimintoja. Tavoitteena on rohkaista työntekijöitä käyttämään ja kokeilemaan uusia sähköisiä työkaluja tai ainakin madaltamaan kynnystä niiden kokeilemiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä avataan työhön liittyviä keskeisiä käsitteitä. Siinä kerrotaan myös monipaikkaisen organisaation toiminnasta ja siihen liittyvistä haasteista esimiesten ja työntekijöiden näkökulmista. Lisäksi perehdytään tietoisuuteen ja läsnäolon tunteeseen, viestintään, luottamukseen ja työhyvinvointiin liittyen monipaikkaiseen työskentelytapaan. Tutkimus toteutettiin laatimalla Webropol-kysely henkilöstölle, havainnoimalla Skype-työpajassa ja järjestämällä Learning cafe-työpaja Skypellä.
Tuloksissa nousi esille toimintakulttuurin muutos perinteisestä organisaatiosta monipaikkaiseen organisaatioon. Tärkeitä havaintoja liittyi työhyvinvointiin, yhteisöllisyyteen ja viestintään. Kehittämistyön tuloksena luotiin toimintaohjeet monipaikkaiseen työskentelytapaan. Kehittämistyön tulosta voidaan hyödyntää kohdeorganisaatiossa henkilöstön perehdyttämisessä tai myöhemmässä vaiheessa organisaatioon yhdistettäessä uusia tiimejä tai henkilöitä. Näistä ohjeista voisi olla hyötyä nykyisellekin henkilöstölle.
Tutkimuksen tarkoituksena on löytää keinoja helpottamaan henkilöstön työskentelyä monipaikkaisesti ja virtuaalisesti. Näitä keinoja hyödyntämällä on mahdollista saavuttaa säästötavoitteet, joita aluehallintoon kohdistuu ja tehostaa toimintoja. Tavoitteena on rohkaista työntekijöitä käyttämään ja kokeilemaan uusia sähköisiä työkaluja tai ainakin madaltamaan kynnystä niiden kokeilemiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä avataan työhön liittyviä keskeisiä käsitteitä. Siinä kerrotaan myös monipaikkaisen organisaation toiminnasta ja siihen liittyvistä haasteista esimiesten ja työntekijöiden näkökulmista. Lisäksi perehdytään tietoisuuteen ja läsnäolon tunteeseen, viestintään, luottamukseen ja työhyvinvointiin liittyen monipaikkaiseen työskentelytapaan. Tutkimus toteutettiin laatimalla Webropol-kysely henkilöstölle, havainnoimalla Skype-työpajassa ja järjestämällä Learning cafe-työpaja Skypellä.
Tuloksissa nousi esille toimintakulttuurin muutos perinteisestä organisaatiosta monipaikkaiseen organisaatioon. Tärkeitä havaintoja liittyi työhyvinvointiin, yhteisöllisyyteen ja viestintään. Kehittämistyön tuloksena luotiin toimintaohjeet monipaikkaiseen työskentelytapaan. Kehittämistyön tulosta voidaan hyödyntää kohdeorganisaatiossa henkilöstön perehdyttämisessä tai myöhemmässä vaiheessa organisaatioon yhdistettäessä uusia tiimejä tai henkilöitä. Näistä ohjeista voisi olla hyötyä nykyisellekin henkilöstölle.