"Tehdään yhdessä lapsen parhaaksi" : päiväkodin työntekijöiden näkemyksiä kasvatuskumppanuudesta
Sneck, Laura; Lindqvist, Sini (2017)
Sneck, Laura
Lindqvist, Sini
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046300
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli kasvatuskumppanuus varhaiskasvatuksessa. Tavoitteenamme oli tehdä haastattelututkimus, jonka avulla pyrimme saamaan lisää informaatiota kasvatuskumppanuuden toteutumisesta varhaiskasvatuksessa.
Toimeksiantajanamme toimi eräs Lahden kaupungin päiväkoti. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli saada toimeksiantajallemme tietoa, miten kasvatuskumppanuutta toteutetaan päiväkodin henkilöstön mielestä. Näin toimeksiantaja voi kehittää kasvatuskumppanuutta päiväkodissa.
Opinnäytetyössä haastattelimme neljää päiväkodin työntekijää. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja jokainen haastateltava haastateltiin yksin. Analyysimenetelmänä käytimme sisällön analyysiä.
Haastattelujen kautta saaduissa tuloksissa korostui muun muassa yhteistyön tärkeys. Päiväkodin työntekijät toteuttivat kasvatuskumppanuutta yhteistyössä vanhempien kanssa, jotta lapsella olisi mahdollisimman hyvä kasvaa ja kehittyä. Haastateltavat kokivat, että yhteistyötä tehdessä molemmat osapuolet ovat tasavertaisia keskenään. Vanhemmat nähtiin asiantuntijoina lapsestaan ja työntekijät toivat yhteistyöhön mukaan oman ammattiosaamisensa. Haastateltavat kokivat kasvatuskumppanuuden tärkeäksi aiheeksi ja toivoivat, että tulevaisuudessa yhteistyö perheiden kanssa olisi entistä tiiviimpää.
Haastateltavien vastauksia tutkiessa huomasimme, että haastateltavilla oli erittäin samansuuntaiset ajatukset kasvatuskumppanuudesta. Haastateltavat kertoivatkin, että kasvatuskumppanuudesta oli puhuttu työyhteisössä paljon. Voimme todeta, että työntekijöillä näytti olevan yhteinen käsitys kasvatuskumppanuudesta.
Toimeksiantajanamme toimi eräs Lahden kaupungin päiväkoti. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli saada toimeksiantajallemme tietoa, miten kasvatuskumppanuutta toteutetaan päiväkodin henkilöstön mielestä. Näin toimeksiantaja voi kehittää kasvatuskumppanuutta päiväkodissa.
Opinnäytetyössä haastattelimme neljää päiväkodin työntekijää. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja jokainen haastateltava haastateltiin yksin. Analyysimenetelmänä käytimme sisällön analyysiä.
Haastattelujen kautta saaduissa tuloksissa korostui muun muassa yhteistyön tärkeys. Päiväkodin työntekijät toteuttivat kasvatuskumppanuutta yhteistyössä vanhempien kanssa, jotta lapsella olisi mahdollisimman hyvä kasvaa ja kehittyä. Haastateltavat kokivat, että yhteistyötä tehdessä molemmat osapuolet ovat tasavertaisia keskenään. Vanhemmat nähtiin asiantuntijoina lapsestaan ja työntekijät toivat yhteistyöhön mukaan oman ammattiosaamisensa. Haastateltavat kokivat kasvatuskumppanuuden tärkeäksi aiheeksi ja toivoivat, että tulevaisuudessa yhteistyö perheiden kanssa olisi entistä tiiviimpää.
Haastateltavien vastauksia tutkiessa huomasimme, että haastateltavilla oli erittäin samansuuntaiset ajatukset kasvatuskumppanuudesta. Haastateltavat kertoivatkin, että kasvatuskumppanuudesta oli puhuttu työyhteisössä paljon. Voimme todeta, että työntekijöillä näytti olevan yhteinen käsitys kasvatuskumppanuudesta.