Verkkokaupan ja kävijäliikenteen kehittäminen
Heikkinen, Eliisa; Appelqvist-Nulpponen, Jenni (2017)
Heikkinen, Eliisa
Appelqvist-Nulpponen, Jenni
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046368
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia verkkokaupan parantamiseen. Työn toimeksiantaja on Lisäravinnekauppa Heikkinen, joka toimii ainoastaan verkossa. Työn tutkimuson-gelmia ovat, miten verkkosivuille saadaan lisää asiakasvirtaa, minkälaiset ovat toimivat verkkokaupan sivut ja miksi asiakkaat eivät suorita ostotapahtumaa loppuun toimeksiantajan verkkokaupassa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään verkkokauppaa ja verkkokaupan markkinointia. Ensim-mäisessä luvussa käsitellään verkkokauppaa yleisesti, luvussa käsitellään myös verkkokaupan etuja ja haasteita. Toisessa pääluvussa käsitellään menetelmiä, joita voidaan hyödyntää verkkokaupan asiakkai-den lisäämiseksi.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä on käytetty vertailututkimusta ja Web-analytiikkaa. Vertailututki-muksessa on vertailtu kilpailevien yritysten verkkokauppoja toimeksiantajan yritykseen. Web-analytiikan avulla on tutkittu kävijöiden käyttäytymistä toimeksiantajan verkkokaupassa.
Tutkimustulokset osoittivat, että toimeksiantajan verkkosivuilta löytyi muutamia kehittämiskohteita, jotka mielestämme vaativat toimenpiteitä. Ehdotamme toimeksiantajalle verkkosivujen selkeyttämistä ja asia-kaspalvelun kehittämistä. Sosiaalisen median hyödyntämisessä suosittelemme aktiivisempaa ja monipuo-lisempaa asiasisältöä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään verkkokauppaa ja verkkokaupan markkinointia. Ensim-mäisessä luvussa käsitellään verkkokauppaa yleisesti, luvussa käsitellään myös verkkokaupan etuja ja haasteita. Toisessa pääluvussa käsitellään menetelmiä, joita voidaan hyödyntää verkkokaupan asiakkai-den lisäämiseksi.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä on käytetty vertailututkimusta ja Web-analytiikkaa. Vertailututki-muksessa on vertailtu kilpailevien yritysten verkkokauppoja toimeksiantajan yritykseen. Web-analytiikan avulla on tutkittu kävijöiden käyttäytymistä toimeksiantajan verkkokaupassa.
Tutkimustulokset osoittivat, että toimeksiantajan verkkosivuilta löytyi muutamia kehittämiskohteita, jotka mielestämme vaativat toimenpiteitä. Ehdotamme toimeksiantajalle verkkosivujen selkeyttämistä ja asia-kaspalvelun kehittämistä. Sosiaalisen median hyödyntämisessä suosittelemme aktiivisempaa ja monipuo-lisempaa asiasisältöä.