Toimintaan motivoitumisen arvioinnin (VQ-FI) käyttöönotto oppimisyksikkö Lampussa ja koulutusvideon kehittäminen
Olin, Harri; Heidi, Sivinen (2017)
Olin, Harri
Heidi, Sivinen
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056536
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Lyhty Ry:n oppimisyksikkö Lampun sekä Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa toimintaan motivoitumisen arviointi (VQ-FI) -arviointimenetelmän käyttöönottoprosessi oppimisyksikkö Lampussa, sekä kehittää videomateriaalia Metropolia Ammattikorkeakoulun koulutuksia varten. Motivaatio on koettu Lampussa asiakkaiden arjen kannalta oleelliseksi haastealueeksi. Työkäytännön tueksi haluttiin työväline, jonka avulla voidaan ymmärtää ja tukea asiakkaiden motivaatiota.
VQ-FI -arviointimenetelmän käyttöönottoprosessi perustettiin hyvän implementoinnin malliin. Arviointimenetelmän perehdytysten teoriaperustana toimi inhimillisen toiminnan malli (MOHO) ja laajempi tahdon taustateoria. Toiminnallisen opinnäytetyön aineisto kerättiin perehdytykseen osallistuneilta työntekijöiltä kokemuksina arviointimenetelmän käytöstä ja käyttöönotosta pääosin teemahaastattelun keinoin ja raportoitiin.
VQ- FI -arviointimenetelmä koettiin sopivaksi oppimisyksikkö Lampun kontekstiin ja sille nähtiin monia mahdollisia käyttötarkoituksia. Menetelmän käyttö ei kuitenkaan systematisoitunut käyttöönottoprosessin aikana. Yksikön sisäistä perehdytystä arviointimenetelmään suunniteltiin ja laajentamista koko Lyhty Ry:n työpajojen piiriin pohdittiin.
Opinnäytetyön toisen osan tuloksena kehitettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun toimintaterapian arviointimenetelmien koulutukseen havainnointivideoita. Kehittämisprosessin myötä saadut kokemukset raportoitiin ja pohdittiin edellytyksiä hyvän havainnointivideon luomiselle.
VQ-FI -arviointimenetelmän käyttöönottoprosessi perustettiin hyvän implementoinnin malliin. Arviointimenetelmän perehdytysten teoriaperustana toimi inhimillisen toiminnan malli (MOHO) ja laajempi tahdon taustateoria. Toiminnallisen opinnäytetyön aineisto kerättiin perehdytykseen osallistuneilta työntekijöiltä kokemuksina arviointimenetelmän käytöstä ja käyttöönotosta pääosin teemahaastattelun keinoin ja raportoitiin.
VQ- FI -arviointimenetelmä koettiin sopivaksi oppimisyksikkö Lampun kontekstiin ja sille nähtiin monia mahdollisia käyttötarkoituksia. Menetelmän käyttö ei kuitenkaan systematisoitunut käyttöönottoprosessin aikana. Yksikön sisäistä perehdytystä arviointimenetelmään suunniteltiin ja laajentamista koko Lyhty Ry:n työpajojen piiriin pohdittiin.
Opinnäytetyön toisen osan tuloksena kehitettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun toimintaterapian arviointimenetelmien koulutukseen havainnointivideoita. Kehittämisprosessin myötä saadut kokemukset raportoitiin ja pohdittiin edellytyksiä hyvän havainnointivideon luomiselle.