Vammaisten työnhakijoiden asiakaspalvelun parantaminen TE-toimistossa : Kohti tietotaitoa ja yhdenvertaisia palveluita
Talus, Sanna (2017)
Talus, Sanna
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076654
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on selvittää vammaisten työnhakijoiden kokemusta työ- ja elinkeinotoimiston (TE-toimiston) palveluista. Päätarkoitukseni on tuoda julki sitä, mitä TE-toimisto voisi tehdä paremmin lisätäkseen vammaisten työnhakijoiden osallisuutta ja inkluusiota organisaation palvelun toteutumisessa ja sitä kautta työelämässä.
Kyselylomake on opinnäytetyöni lähtökohta. Sain 79 vastausta kohderyhmältäni. Keskityin vastausten analysoinnissa aiheeni kannalta merkityksellisiin teemoihin eli vammaisten asiakkuuteen TE-toimistossa ja vastauksiin, jotka käsittelivät kohderyhmäni palvelusta saamaa apua työnhakemiseen. Analysoin vastausten sisältöä ulkopuolisena tarkkailijana ja käsittelin aihetta tutkimuskirjallisuuden valossa. Hyödynsin opinnäytetyössäni laadullisen tutkimuksen metodeja.
Sosiaalinen vammaistutkimus on vielä nuori tieteenala, mutta se on tärkeä vastaus lääketieteen ja erityispedagogiikan näkemyksiin vammaisuudesta. Opinnäytetyöni hankkeistajana toimii Kehitysvammaliitto.
Opinnäytetyön tulos on, että virkailijoilla ei ole tarpeeksi tietotaitoa kohdata vammaisia työnhakijoita. Virkailijoiden ja vammaisten asenteet voivat vaikuttaa yleisempään kuvaan asiakkuuden sujuvuudesta. Vammaisten työnhakijoiden näkemysten mukaan vammaisjärjestöillä on oma roolinsa TE-toimiston virkailijoiden tietotaidon lisäämisessä. Työllistymiseen liittyvä byrokratia nähtiin myös keskeisenä syynä siihen, miksi pääsy työelämään ei ole helppoa. Erilaisista toimivista projekteista ja työtaivoista meillä ja muissa kehittyneissä maissa olisi erittäin tärkeää saada tietoa ja hyödyntää sitä mahdollisuuksien mukaan julkisissa palveluissa vammaisten työnhakijoiden työelämään pääsyn mahdollistamiseksi.
Kyselylomake on opinnäytetyöni lähtökohta. Sain 79 vastausta kohderyhmältäni. Keskityin vastausten analysoinnissa aiheeni kannalta merkityksellisiin teemoihin eli vammaisten asiakkuuteen TE-toimistossa ja vastauksiin, jotka käsittelivät kohderyhmäni palvelusta saamaa apua työnhakemiseen. Analysoin vastausten sisältöä ulkopuolisena tarkkailijana ja käsittelin aihetta tutkimuskirjallisuuden valossa. Hyödynsin opinnäytetyössäni laadullisen tutkimuksen metodeja.
Sosiaalinen vammaistutkimus on vielä nuori tieteenala, mutta se on tärkeä vastaus lääketieteen ja erityispedagogiikan näkemyksiin vammaisuudesta. Opinnäytetyöni hankkeistajana toimii Kehitysvammaliitto.
Opinnäytetyön tulos on, että virkailijoilla ei ole tarpeeksi tietotaitoa kohdata vammaisia työnhakijoita. Virkailijoiden ja vammaisten asenteet voivat vaikuttaa yleisempään kuvaan asiakkuuden sujuvuudesta. Vammaisten työnhakijoiden näkemysten mukaan vammaisjärjestöillä on oma roolinsa TE-toimiston virkailijoiden tietotaidon lisäämisessä. Työllistymiseen liittyvä byrokratia nähtiin myös keskeisenä syynä siihen, miksi pääsy työelämään ei ole helppoa. Erilaisista toimivista projekteista ja työtaivoista meillä ja muissa kehittyneissä maissa olisi erittäin tärkeää saada tietoa ja hyödyntää sitä mahdollisuuksien mukaan julkisissa palveluissa vammaisten työnhakijoiden työelämään pääsyn mahdollistamiseksi.