PK-/startup-yrityksen laajentumisessa Yhdysvaltoihin huomioitavat asiat
Virtasalo, Erja (2017)
Virtasalo, Erja
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086736
Tiivistelmä
Yhdysvaltojen markkinoilta haetaan kasvua, sillä se on maantieteellisesti että väestöllisesti yksi suurimpia yhtenäisiä markkina-alueita. Eurooppa ja Aasia ovat vastaavan kokoisia alueita, mutta vaatii useamman kulttuurin ja kielen hallintaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia pienen ja keskisuuren tai startup-yritysten kohdalla, mitä tulisi ottaa huomioon, kun suunnitellaan markkina-alueen laajentumista Yhdysvaltoihin. Tavoitteena oli luoda tutkimustulosten pohjalta pieni taulukko, josta saadaan nopeasti tietoa huomioitavista asioista.
Teoriaosa käsittelee laajentumisen vaihtoehtoja, rahoitusmahdollisuuksia, siirtohinnoittelua sekä verosopimusta. Tutkimuksessa käsitellään myös tytäryhtiön voiton tulouttamista Suomalaiseen emoyhtiöön. Tutkimuksen empiirinen osa koostui taulukosta, joka antaa tarvittavaa tietoa yrittäjälle.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka tutkimusai-neisto koostui useista eri lähteistä, jota analysoimalla saadaan riittävän syvällistä ja laajaa tietoa. Teoreettinen viitekehys koostui alan kirjallisuudesta, tulo-, osakeyhtiö- ja kirjanpitolaista sekä verotusmenettely laista.
Tutkimuksessa todettiin, että yrittäjä voi onnistua markkina-alueen laajentumisessa, mikäli panostaa suunnitteluun huolellisesti. Markkina-alueen lakien ja säännösten sekä verotuksen tunteminen on kuitenkin työlästä, minkä vuoksi suositeltavaa on käyttää kohdevaltiossa sijaitsevaa asiantuntijaorganisaatiota. Tutkimuksen tuloksena syntyi taulukko, josta voidaan helposti hahmottaa Yhdysvaltoihin laajentumisessa huomioitavia asioita.
Teoriaosa käsittelee laajentumisen vaihtoehtoja, rahoitusmahdollisuuksia, siirtohinnoittelua sekä verosopimusta. Tutkimuksessa käsitellään myös tytäryhtiön voiton tulouttamista Suomalaiseen emoyhtiöön. Tutkimuksen empiirinen osa koostui taulukosta, joka antaa tarvittavaa tietoa yrittäjälle.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka tutkimusai-neisto koostui useista eri lähteistä, jota analysoimalla saadaan riittävän syvällistä ja laajaa tietoa. Teoreettinen viitekehys koostui alan kirjallisuudesta, tulo-, osakeyhtiö- ja kirjanpitolaista sekä verotusmenettely laista.
Tutkimuksessa todettiin, että yrittäjä voi onnistua markkina-alueen laajentumisessa, mikäli panostaa suunnitteluun huolellisesti. Markkina-alueen lakien ja säännösten sekä verotuksen tunteminen on kuitenkin työlästä, minkä vuoksi suositeltavaa on käyttää kohdevaltiossa sijaitsevaa asiantuntijaorganisaatiota. Tutkimuksen tuloksena syntyi taulukko, josta voidaan helposti hahmottaa Yhdysvaltoihin laajentumisessa huomioitavia asioita.