Digitala verktyg i handledningsprocesser : Unga vuxna på Föregångarna och Troja
Donner, Patricia (2017)
Donner, Patricia
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076701
Tiivistelmä
Examensarbetets syfte är att öka förståelsen för unga vuxnas livssituationer samt försöka stimulera dem till självreflektion med stöd av ett digitalt verktyg. Arbetet bygger på intervjuer med sakkunniga handledare på arbetsverkstäderna Föregångarna och Troja, kartläggande intervjuer av personer med studieuppehåll och arbetssökande. De kartläggande intervjuerna fungerar som en bas för det nya handledningskonceptet vilket stöds av ett digitalt verktyg.
Målsättningen med handledningsprocessen är att ta reda på om digitala verktyg kan fungera som redskap för att handleda unga vuxna i någon form av kris samt om reflektion kring verklighetsbaserade utgångspunkter kan fungera självreflekterande.
I examensarbetet behandlas teori som livssituationer och kriser, pedagogisk handledning, digitaliseringens betydelse samt delaktighet ur ett socialpedagogiskt perspektiv. I den teoretiska diskussionen ingår även de sakkunniga handledarnas egna åsikter och synpunkter på deras verksamhets pedagogiska arbete. Teorin stöder det nya konceptet som är tänkt att ska stöda målgruppen unga vuxna i krissituationer.
Frågeställningen examensarbetet bygger på är hur arbetsverkstäder som hjälper unga vuxna i krissituationer kan använda sig av digitala verktyg i pedagogisk handledning för att stöda sin målgrupp i olika livssituationer. Resultatet av handledningsprocessen visar att det nya konceptet som stöds av ett digitalt verktyg fungerar självreflekterande och stöder unga vuxna i krissituationer. The purpose of the thesis is to increase understanding of young adults' life situations, and to try to stimulate them to self-reflection supported by a digital tool. The work is based on interviews with mentors at the workshops Föregångarna and Troja, and charted interviews of people who are not in education, employment, or training. The charted interviews serve as a basis for the new tutorial concept which is supported by a digital tool.
The aim of the tutoring process is to find out if digital tools can serve as tools for managing young adults who are in a form of crisis, and if reflection on reality-based cases can work self-reflectively.
The thesis is processing theory such as life situations, crises, pedagogical supervision, the importance of digitization and participation from a social pedagogical perspective. The theoretical discussion also includes the skilled mentors' own opinions and views on their pedagogical work. The theory supports the new concept that is supposed to support the young adults in crisis situations.
The question of the thesis is based on how workshops that help young adults in crisis situations can use digital tools in pedagogical guidance to support their target group in different life situations. The result of the tutoring process shows that the new concept which is supported by a digital tool works self-reflectively and supports young adults in crisis situations.
Målsättningen med handledningsprocessen är att ta reda på om digitala verktyg kan fungera som redskap för att handleda unga vuxna i någon form av kris samt om reflektion kring verklighetsbaserade utgångspunkter kan fungera självreflekterande.
I examensarbetet behandlas teori som livssituationer och kriser, pedagogisk handledning, digitaliseringens betydelse samt delaktighet ur ett socialpedagogiskt perspektiv. I den teoretiska diskussionen ingår även de sakkunniga handledarnas egna åsikter och synpunkter på deras verksamhets pedagogiska arbete. Teorin stöder det nya konceptet som är tänkt att ska stöda målgruppen unga vuxna i krissituationer.
Frågeställningen examensarbetet bygger på är hur arbetsverkstäder som hjälper unga vuxna i krissituationer kan använda sig av digitala verktyg i pedagogisk handledning för att stöda sin målgrupp i olika livssituationer. Resultatet av handledningsprocessen visar att det nya konceptet som stöds av ett digitalt verktyg fungerar självreflekterande och stöder unga vuxna i krissituationer.
The aim of the tutoring process is to find out if digital tools can serve as tools for managing young adults who are in a form of crisis, and if reflection on reality-based cases can work self-reflectively.
The thesis is processing theory such as life situations, crises, pedagogical supervision, the importance of digitization and participation from a social pedagogical perspective. The theoretical discussion also includes the skilled mentors' own opinions and views on their pedagogical work. The theory supports the new concept that is supposed to support the young adults in crisis situations.
The question of the thesis is based on how workshops that help young adults in crisis situations can use digital tools in pedagogical guidance to support their target group in different life situations. The result of the tutoring process shows that the new concept which is supported by a digital tool works self-reflectively and supports young adults in crisis situations.