Ympäristökäsitysten vaikutus majoituskäyttäytymiseen
Pyörälä, Katja (2017)
Pyörälä, Katja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703133188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703133188
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite oli kartoittaa suomalaisten matkailijoiden matkustustiheyttyä, majoituskäyttäytymistä, ympäristöasenteita ja niiden mahdollisia vaikutuksia niin arki- kuin majoituskäyttäytymiseenkin. Lisäksi selvitettiin matkailijoiden mielestä parhaimmat tavat viestiä majoitusyrityksen tekemästä ympäristötyöstä. Tutkimusaineistosta haluttiin muodostaa matkailijaprofiileja. Toimeksiantajana toimi Green Key Finland.
Tutkimusmetodina käytettiin menetelmätriangulaatiota. Kvantitatiivisessa nettikyselyssä kartoitettiin vastaajien matkailukäyttäytymistä ja ympäristöasenteiden vaikutusta arki- ja majoituskäyttäytymiseen, kuten myös viestintämieltymyksiä. Kvalitatiivisessa teemahaastattelussa syvennettiin tietoa viestintämieltymyksistä tavanomaisen hotelliasiakkaan asiakaspolulla.
Tutkimuksen perusteella Y-sukupolven matkailijat ovat muuttaneet arkikulutustaan ympäristöystävällisemmäksi, mutta eivät majoituskäyttäytymistään. Ympäristötyöstä ollaan kiinnostuneita, mutta siitä viestiminen tulisi tapahtua hienovaraisesti ja luonnollisesti niin ennen matkaa kuin matkan aikanakin.
Y-sukupolven majoituskäyttäytymistä ohjaa pääasiassa sen taloudellinen tilanne. Vaikka ympäristöasioista ollaan kiinnostuneita, tehdään majoitukseen liittyviä päätöksiä harvoin ympäristöystävällisyyden perusteella. Majoitusyritysten tulisi kiinnittää huomiota sosiaalisen median viestintään ja kertoa asiakkaille, mitä konkreettisia vaikutuksia ympäristötyöllä on.
Tutkimusmetodina käytettiin menetelmätriangulaatiota. Kvantitatiivisessa nettikyselyssä kartoitettiin vastaajien matkailukäyttäytymistä ja ympäristöasenteiden vaikutusta arki- ja majoituskäyttäytymiseen, kuten myös viestintämieltymyksiä. Kvalitatiivisessa teemahaastattelussa syvennettiin tietoa viestintämieltymyksistä tavanomaisen hotelliasiakkaan asiakaspolulla.
Tutkimuksen perusteella Y-sukupolven matkailijat ovat muuttaneet arkikulutustaan ympäristöystävällisemmäksi, mutta eivät majoituskäyttäytymistään. Ympäristötyöstä ollaan kiinnostuneita, mutta siitä viestiminen tulisi tapahtua hienovaraisesti ja luonnollisesti niin ennen matkaa kuin matkan aikanakin.
Y-sukupolven majoituskäyttäytymistä ohjaa pääasiassa sen taloudellinen tilanne. Vaikka ympäristöasioista ollaan kiinnostuneita, tehdään majoitukseen liittyviä päätöksiä harvoin ympäristöystävällisyyden perusteella. Majoitusyritysten tulisi kiinnittää huomiota sosiaalisen median viestintään ja kertoa asiakkaille, mitä konkreettisia vaikutuksia ympäristötyöllä on.