Rintasyöpäpotilaan psykososiaalinen tukeminen : verkko-oppimateriaali röntgenhoitajaopiskelijoille
Kurri, Armi (2017)
Kurri, Armi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066621
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkkopohjainen itseopiskelumateriaali Metropolia ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoille rintasyöpäpotilaan psykososiaalisesta tukemisesta. Tavoitteena oli luoda selkeä ja käytännöllinen oppimateriaali, joka sopii opiskelijan itseopiskeluun sädehoidon opetuksen ja harjoittelun yhteydessä.
Oppimateriaalin suunnittelua varten toteutettiin kyselyt opiskelijoille sekä rintasyöpää sairastaneille, hoitopolun läpikäyneille potilaille. Kyselyiden perusteilla otettiin huomioon oppimateriaalia tehtäessä opiskelijoiden toiveet oppimateriaalin sisällöstä sekä potilaiden kokemukset ja kehittämistoiveet saamastaan psykososiaalisesta tuesta. Oppimateriaalia tehtäessä selvitettiin, millainen on hyvä digitaalinen oppimateriaali. Oppimateriaali on tehty Moodle-ympäristöön, jossa se on helposti saatavilla opiskelijalle. Moodle-työtilan nimeksi tuli Potilaan psykososiaalinen tukeminen – Esimerkkinä rintasyöpäpotilas.
Oppimateriaali sisältää tietoa ihmisen hyvästä psykososiaalisesta toimintakyvystä ja siitä, miten sairastuminen siihen vaikuttaa. Oppimateriaalissa kerrotaan konkreettisesti, mitä psykososiaalinen tukeminen on ja kuinka sitä voidaan hyödyntää röntgenhoitajan työssä. Oppimateriaalissa on käytetty esimerkkinä rintasyöpäpotilaan hoitotyötä ja se on vielä jaoteltu diagnoosivaiheeseen sekä hoitovaiheeseen. Oppimateriaali sisältää myös yleistä tietoa hoitajan ja potilaan välisestä vuorovaikutuksesta sekä tietoa erityisesti rintasyöpäpotilaan tukemisesta. Oppimateriaalissa on paljon tietoa yleisesti potilaan ohjaamisesta röntgenhoitajan työssä. Oppimateriaaliin on lisätty havainnollistavia kaavioita sekä runsaasti kuvia, helpottamaan hahmottamista ja elävöittämään tekstiä.
Oppimateriaali otetaan käyttöön sädehoidon opetuksessa itseopiskelumateriaalina ja sitä voidaan hyödyntää myös muiden potilaan ohjaamiseen ja vuorovaikutukseen keskittyvien kurssien yhteydessä.
Oppimateriaalin suunnittelua varten toteutettiin kyselyt opiskelijoille sekä rintasyöpää sairastaneille, hoitopolun läpikäyneille potilaille. Kyselyiden perusteilla otettiin huomioon oppimateriaalia tehtäessä opiskelijoiden toiveet oppimateriaalin sisällöstä sekä potilaiden kokemukset ja kehittämistoiveet saamastaan psykososiaalisesta tuesta. Oppimateriaalia tehtäessä selvitettiin, millainen on hyvä digitaalinen oppimateriaali. Oppimateriaali on tehty Moodle-ympäristöön, jossa se on helposti saatavilla opiskelijalle. Moodle-työtilan nimeksi tuli Potilaan psykososiaalinen tukeminen – Esimerkkinä rintasyöpäpotilas.
Oppimateriaali sisältää tietoa ihmisen hyvästä psykososiaalisesta toimintakyvystä ja siitä, miten sairastuminen siihen vaikuttaa. Oppimateriaalissa kerrotaan konkreettisesti, mitä psykososiaalinen tukeminen on ja kuinka sitä voidaan hyödyntää röntgenhoitajan työssä. Oppimateriaalissa on käytetty esimerkkinä rintasyöpäpotilaan hoitotyötä ja se on vielä jaoteltu diagnoosivaiheeseen sekä hoitovaiheeseen. Oppimateriaali sisältää myös yleistä tietoa hoitajan ja potilaan välisestä vuorovaikutuksesta sekä tietoa erityisesti rintasyöpäpotilaan tukemisesta. Oppimateriaalissa on paljon tietoa yleisesti potilaan ohjaamisesta röntgenhoitajan työssä. Oppimateriaaliin on lisätty havainnollistavia kaavioita sekä runsaasti kuvia, helpottamaan hahmottamista ja elävöittämään tekstiä.
Oppimateriaali otetaan käyttöön sädehoidon opetuksessa itseopiskelumateriaalina ja sitä voidaan hyödyntää myös muiden potilaan ohjaamiseen ja vuorovaikutukseen keskittyvien kurssien yhteydessä.