Metsänhoitoyhdistys Lounais-Hämeen asiakastyytyväisyys
Uusitalo, Mikko (2017)
Uusitalo, Mikko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076656
Tiivistelmä
Metsänhoitoyhdistysten tehtävänä on pääasiallisesti palveluja tarjoamalla edistää jäsentensä harjoittaman metsätalouden kannattavuutta ja tukea metsänomistajien muiden metsälleen asettamien tavoitteiden toteutumista. Uusi metsänhoitoyhdistyslaki astui voimaan 1.1.2015, ja merkittävänä muutoksena laissa on liiketoimintaa koskevien rajoitteiden purkaminen. Yhdistysten on muuttuneessa toimintaympäristössä tärkeää selvittää asiakkaidensa tyytyväisyys palveluihin.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Metsänhoitoyhdistys Lounais-Häme. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä Metsänhoitoyhdistys Lounais-Hämeen asiakkaat ovat saamiinsa palveluihin. Kyselyyn vastaamalla asiakkailla oli mahdollisuus ilmaista, mitkä palvelun osa-alueet tarvitsevat parantamista. Asiakkailta kysyttiin myös mielipidettä toimihenkilöiden ominaisuuksista, yhteydenoton tavasta ja tiheydestä sekä mahdollisten koulutustilaisuuksien järjestämisestä. Vastaajilla oli mahdollisuus kertoa suoria toiminnan parannusehdotuksia. Saatujen tuloksien pohjalta muodostettiin kehitysehdotuksia yhdistyksen toiminnan parantamiseksi.
Metsänhoitoyhdistys Lounais-Hämeellä on noin 2300 jäsentä. Kyselylomake lähetettiin postitse 213 asiakkaalle, jotka valittiin asiakasrekisteristä rekisterimerkintöjen perusteella aikaväliltä 1.1.2015—30.4.2015. Kyselyyn vastasi 68 henkilöä, eli tutkimuksen otantana oli 68 asiakasta.
Tulosten perusteella yhdistyksen asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä saamiinsa palveluihin ja toimihenkilöiden toimintaan. Kokonaisarvosanojen keskiarvo oli kaikilla eri työlajeilla (taimikonhoito, metsän uudistamistyöt, puukaupan avustaminen/leimikon suunnittelu, korjuupalvelu) hyvän (4) ja melko hyvän (3) välillä. Asiakkaat suosittelevat hyvin todennäköisesti palveluja muille ja tilaavat todennäköisesti jatkossa palvelun yhdistykseltä. Yhdistyksen toimintaa kehitetään tulosten mukaisesti, eli etenkin tiedonvälitystä pyritään tehostamaan.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Metsänhoitoyhdistys Lounais-Häme. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä Metsänhoitoyhdistys Lounais-Hämeen asiakkaat ovat saamiinsa palveluihin. Kyselyyn vastaamalla asiakkailla oli mahdollisuus ilmaista, mitkä palvelun osa-alueet tarvitsevat parantamista. Asiakkailta kysyttiin myös mielipidettä toimihenkilöiden ominaisuuksista, yhteydenoton tavasta ja tiheydestä sekä mahdollisten koulutustilaisuuksien järjestämisestä. Vastaajilla oli mahdollisuus kertoa suoria toiminnan parannusehdotuksia. Saatujen tuloksien pohjalta muodostettiin kehitysehdotuksia yhdistyksen toiminnan parantamiseksi.
Metsänhoitoyhdistys Lounais-Hämeellä on noin 2300 jäsentä. Kyselylomake lähetettiin postitse 213 asiakkaalle, jotka valittiin asiakasrekisteristä rekisterimerkintöjen perusteella aikaväliltä 1.1.2015—30.4.2015. Kyselyyn vastasi 68 henkilöä, eli tutkimuksen otantana oli 68 asiakasta.
Tulosten perusteella yhdistyksen asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä saamiinsa palveluihin ja toimihenkilöiden toimintaan. Kokonaisarvosanojen keskiarvo oli kaikilla eri työlajeilla (taimikonhoito, metsän uudistamistyöt, puukaupan avustaminen/leimikon suunnittelu, korjuupalvelu) hyvän (4) ja melko hyvän (3) välillä. Asiakkaat suosittelevat hyvin todennäköisesti palveluja muille ja tilaavat todennäköisesti jatkossa palvelun yhdistykseltä. Yhdistyksen toimintaa kehitetään tulosten mukaisesti, eli etenkin tiedonvälitystä pyritään tehostamaan.